Alla inlägg under april 2016

Av Kaela - 30 april 2016 21:57

Först middag sedan eld i Folkparkeb

Av Kaela - 30 april 2016 16:21

 

Våren är i full gång, det är fest i luften och allting i naturen är så nytt, så skirt grönt att det nästan är berusande.

Valborgsmässoafton - ikväll trots att Valborg har namnsdag först imorgon den 1 maj!

tt att förstå att vi vill fira vinterns uttåg och vårens ankomst.

Men det finns faktiskt en annan historia som kanske haft betydelse för det firande vi har idag!


Valborgsmässan firades i äldre tid den första maj till minne av helgonet Sankta Valborg.
En engelsk kungadotter som framlevde sina dagar i ett tyskt kloster.


I hstorier från 1800-talet kan man läsa om fulla arbetare i buskar och lite här och där på Valborg och om hur polisen hade fullt upp med att ta hand om berusade denna dag.

Så alkoholens flöde den här helgen är inget nytt.

Det har bara blivit bredare och spritt sig längre ner i åldrarna.


Själv ska jag fira med en hel massa gamla vänner - de flesta vänner sedan åtminstone 30 år.

Första gången alla samlas i vår lägenhet trots att vi nu bott här i 14 månader.

matlagandet är i full gång.
Vi ska försöka tränga in oss alla i vårt inte alltför stora kök.

Så kanske blir det sent och jag är trött.
Däför vill jag önska DIG en härlig Valborgskväll redan nu!
Ta vara på kvällen oavsett du är ensam eller tillsammans med vänner och eller familj



Här kommer "kvällens" citat:


"Varje vår är den enda våren, en evig förundran. "

Ellis Peters





























Av Kaela - 30 april 2016 08:31

  

 




Rädd - ja det tror jag vi alla varit någon gång.


Det är så fint att vi mer och mer har börjat säga till varandra när vi skiljs efter en kortare eller längre stunds samvaro - eller då bara mötts helt hastigt på gatan eller i något annat sammanhang:”ha en bra dag” och ”ha det så kul”.

En och annan har den senaste tiden börjat lägga till:försiktig”, ”var extra uppmärksam”.
Terrorhotet som visar sig vara brutal verklighet har slagit till här och där i Europa.

Det var långt borta, men det har kommit närmare.

Varför skriver jag om så tråkiga saker en vacker lördagsmorgon och dessutom sista april när vi vill tänka på roliga saker.

Igår var det två personer som gjorde detta tillägg i sitt "ha det bra" till mig.

Jag har ingen som helst lust att gå omkring och vara rädd.
Att vara rädd är det farligaste som finns.
Rädda människor både förkortar och förminskar sitt liv.
Hjälplöshet är lyckans fiende och rädslans bundsförvant - och jag tror att rädslan för att terrorn ska slå till - och att den kan bli så förödande som den blir för en del av oss är just den hjälplöshetskänsla den ger


Visst ska vi vara försiktiga - inte bara med tanke på terrorhandlingar - utan överhuvudtaget.

Men vi måste leva - idag!

Var rädd om dig idag - men låt inte rädslan ta ifrån dig glädjen över stunden du har!

Den tillhör DIG!


Här kommer morgonens citat:


F"ör att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig."

Nalle Puh - I. Milne

Av Kaela - 30 april 2016 08:26

 



Mariana - en blombukett och ett grattis till dig idag - du har namnsdag!


Grattis också till DIG som har födelsedag!

Stort att byta siffra....särskilt om man som du gör det på samma dag som kungen.


Fira dagen så som den är värd att firas!

Av Kaela - 29 april 2016 20:24

 

Satt på mitt jobb idag i samtal.
Med en man som tvingades fly från sitt hemland för tjugofem år sedan.

På grund av att han hade helt andra åsikter än de styrande.

Han trodde på frihet - individens frihet att välja.

Det gjorde och gör inte de som styr i hans födelseland.

 

Han har en slags frihet här - i sitt nya land- men i den friheten ingår inte möjligheten att återvända till sitt hemland.

Om han inte vill riskera fångenskap och tortyr - ja kanske död.

 

Han sa några ord i samtalet som har stannat inom mig:

 

 "Fri­het inte är detsamma som att göra allt man vill.
Sanningen är att den sortens egoism är rena motsatsen till frihet.

Frihet handlar inte om att göra vad vi vill, utan snarare om att ge oss chansen att bli vad vi vill bli.

Frihet är inte bara frihet att tänka de riktiga tankarna.
Det är frihet att också tänka de felaktiga tankarna och att ge uttryck för dem.

Vi måste till och med acceptera att vår motståndare kan ha rätt ibland, för så länge vi insisterar på att vår egen åsikt är den enda giltiga, existerar varken frihet eller kommunikation."


Jag delar han ord med er- ju mera jag har tänkt på samtalet ju flera bottnar upptäcker jag i orden.

Kanske upptäcker Du en botten som inte jag har sett.


Nu önskar jag DIG en härlig kväll och en skön natts sömn långt in på morgonen imorgon - för då är det lördag!


Här kommer kvällens citat:


"Bästa sättet att skydda sin frihet är att skydda allas frihet.
Jag är fri - bara om du också är det."


Clarense Darrow

Av Kaela - 29 april 2016 06:17

 




Efter en lång vecka är det fredag!

En dag med en särskild klang för de flesta av oss!


Solen anas bakom en lite grå sky och lovar att göra vad den kan för att det ska bli en fin dag.

Se dig själv i spegeln och se hur fin du är.

Le mot din spegelbild och berätta att du är en fantastisk person.
Tala om att du älskar den där personen i spegeln.

Idag kan DU göra skillnad - i ditt eget liv och i andras!

Gör det!

Förundras över resan du gjort under natten.

Från en dag till en annan.

En dag i ditt liv!


Önskar DIG en underbar fredag!


Här kommer morgonens citat:


"Det har aldrig funnits ett ögonblick, och det kommer aldrig att finnas ett ögonblick, när vi står utan möjlighet att förändra vårt öde."


Av Kaela - 29 april 2016 06:14

 



Tyko är dagens namnsdagsbarn!


Jag gratulerar!


Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!


ÖÄnskar er en fin firardag!

Av Kaela - 28 april 2016 22:32

Min dag har jag avslutat på konsert i Flygeln med Melissa Horn. Hon har ett vemod jag tycker om

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards