Alla inlägg under januari 2010

Av Kaela - 31 januari 2010 18:00


  




Hur länge


kan man stå på
ett ben


och härda ut i dimma


Allt man måste
är att våga


ett enda steg


medan vinet


som trampades


mognar intill


dimman bär


och vid horisonten


stiger jorden


medan du
lär dig


att låta sorgen
vara trädet


i vars skugga du kan bo


vinden rör vid löven


skapar toner
sjunger vaggsång



Kaela

Av Kaela - 31 januari 2010 17:26

En pojke som kom från Irak som ensamt flyktingbarn för två år sedan har adopterats av en svensk familj.

Men detta till trots får - hör och häpna - killen inget svenskt medborgarskap.

Skatteverket säger att han ska ha det.

Migrationsverket säger nej.


Läs mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201221

Av Kaela - 31 januari 2010 13:13

Visste du att vem som helst kan skapa en falsk epostadress och förstöra för andra på det sättet?

Och det är inget brott!!??


Internet är öppet, vem som helst kan skicka vad som helst till vem som helst.

Det fick de anställda på Karolinska insititutet i Solna erfara när det damp ner ett mail som rekommenderade en bok där det bland annat påstods att stiftelsen ger för mycket priser till judar.

Avsändaren var välkänd för mottagarna.


Läs mera här:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/mejlbedragarna-tar-ditt-namn-1.1036518

Av Kaela - 31 januari 2010 13:08

 ´


Nu ligger drivorna meterhöga runt vårt hus - och jag är egentligen innerligt trött på dem.

Vackert att titta på genom fönstret - men oj så våt gräsmattan kommer att bli när allt detta ska smälta.

Men eftersom jag en gång för alla bestämt mig att försöka se det positiva i allt så gör jag ett snöhjärta till er alla härliga bloggvänner och besökare.


Varsågoda! 

Av Kaela - 31 januari 2010 12:37


  


 

Tänk er en elefant, tänk er en stor elefant och sen tänker Du på det lilla tunna snöre som elefantföraren fäster runt halsen på den och sen spikar ner en tunn pinne i marken för att hålla kvar elefanten.

 

Har Du någongång funderat på varför elefanten inte rymmer?

Det är inget som håller fast elefanten egentligen utan detta stora djur hade bara kunnat gå därifrån.

Ändå stannar elefanten på grund av det lilla löjliga snöret den har runt halsen.

 

När elefanten var en unge så fäste elefant - föraren fast ungen med en stor stor tung kedja runt halsen och sen fäste man den kedjan i marken så det fanns inte en chans att ungen skulle kunna smita.

 

En elefantunge som då ser något den blir nyfiken på, går dit men kan inte komma dit pga kedjan runt halsen och fästet i marken.

En elefantunge försöker ca 300 gånger att ta sig dit, sen ger den upp för det går inte ändå.

När elefanten sen blir stor så räcker det med den tunna linan för att elefanten ska bli påmind om att det är inte lönt jag kan ändå inte nå fram till det jag är nyfiken på, den försöker med andra ord inte.

Detta blev en intressant tanke för mig.

Tänk di så mycket vi lär oss som barn och om ingen peppar oss att försöka och försöka att vi så småningom när vi växer upp bara ger upp för det är inte lönt.

Vi är värdelösa som inte kan nå fram till det målet vi vill.

Självkänslan är under all kritik för ingen har sett till att hjälpa oss att skapa en bra förutsättning för den att utvecklas.

 

Tänk på alla värderingar vi lär oss av våra föräldrar och när vi inte får det stöd vi behöver så ger man som barn upp.

 

Är det ingen som manar på att jag ska lära mig knyta mina egna skor så gör jag inte det heller för det är inte lönt det kommer ändå vara någon som gör det till mig.

Jag tror att man precis som elefanten lär sig saker som barn och det är dom förutsättningarna man ger sig ut med i vuxenlivet.

 

I det undermedvetna har man sen kunskapen kvar av det man  lärde sig som barn och det speglar ens vuxna liv. 

 

Det gäller att vi bejakar barnet inom oss.

Det är viktigt att barnet får komma fram och att det får utvecklas där det kanske gick snett.

Framförallt vill jag säga att vi är inte elefanter, så med andra ord - ge inte upp!

Av Kaela - 31 januari 2010 12:28

  



Varje djup sorg har en förlorad glädje till föremål

Tappa inte bort denna riktning

Låt inte sorgen glömma sitt ärende

Sorgen är den djupaste ära som glädjen kan få

Harry Martinsson

Av Kaela - 31 januari 2010 12:22

Angie håller med- dikten är ljuvlig.

Härlig blogg du har!


Var rädd om dig och ha det gott!


http://kaela.bloggplatsen.se/2008/01/29/479426-godnatt-god-somn/

Av Kaela - 31 januari 2010 12:19

Hej SL.


Eftersom du riktar detta inlägg till annan kommentator - scaber nestor - kopierar jag in ditt inlägg här.


Kommentar till Förra året vräktes femhundra barn i Sverige!
scaber nestor; Har jag sagt att jag inte känner sympati för barn eller? Seriöst, har du inte bättre saker att komma med än rena förolämpningar? ´"medicinskt problem"? Varför är man sjuk för att man inte tycker att folk ska vara ett gäng jävla slavar? Jag tycker inte att man ska få våldta människor heller, är jag psykopatisk för det med eller?

av S L Idag kl 12:11

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards