Alla inlägg under januari 2015

Av Kaela - 31 januari 2015 18:04


 

Fotot från skogsbranden i Västmanland /Sveaskog/


Tror du att Sverige kan drabbas av en katastrof eller känner du det som att vi kommer att vara förskonade från det för all framtid.

Om du gör det tillhör du den majoritet av svenskar 2 personer av tre - som tror detsamma.


Men om nu det skulle ske.

Är vi kanske helt oförberedda?


Läser i Aftonbladets artikel att det är svårt att träna inför en eventuell katastrof.

Vi vet ju inte vad den skulle bestå av.

Men kanske - behöver vi - i en allt oroligare omvärld ha en viss mental förberedelse för att det kan hända.


För min egen del känner jag en djup tacksamhet för att vårt land är så förskonat.

Jag känner den faktiskt varje dag!

Men jag är också medveten om att inte finns några löften för framtiden.

Faktum är att just den insikten ökar min tacksamhet.

Jag oroar mig inte.

Om det kommer får vi göra det bästa av det liv som blir vårt då.

Av Kaela - 31 januari 2015 15:00

   



Sprang på en rolig sak häromdagen på stan.

Det stod ett par studenter från Kultur och samhällsanalys programmet  på Campus och bad damer som passerade att tömma sin handväska!
Jag tvekade, det ska villigt erkännas...men vadå tänkte jag...jag har väl inga hemligheter i väskan.


Sagt och gjort- handväskan tömdes på den ljusblå filt de lagt ut för ändamålet.

En av dem antecknade och jag fick kopia på antecknigarna till min epost annars skulle jag själv inte kommit ihåg...men tro mej eller ej...detta innehöll min väska som för övrigt ser ut som att den är gravid för jämnan.
Och det är verkligen en liten väska!

Plånbok

Kortfodral

Pass??!!

Nyckelknippa

Blomfröpåse??!!

Liten spegel

Tuggummi

Rabattkort, diverse

Nagelfil

Cerat
Handcreme

7 ??!!Minneslappar för inköp

5 Kvitton

Busskort
4 Pennor

Handsprit i liten flaska
Paraply (hopfällbart till nästan ingenting)

4 Informationsfoldrar från mitt jobb

Mobiltelefon

Liten bok att skriva dikter i

1 ask Tändstickor (jag är inte pyroman)

2 Lappar med någons adress

4 viswitkort från folk jag knappt minns

Och - det gulligaste av allt-

ett litet blomkort från min man på vår 20:e bröllopsdag

med texten: Tack min älskade för 7 227 underbara dagar

Av Kaela - 31 januari 2015 13:47

 


Em underbar liten bebis jacka med mössa!

Du hittar beskrivningen gratis här på Drops design.

Den minsta storleken är 1-3 månader och den största 3-4 år


Av Kaela - 31 januari 2015 13:45


 


DEN SOM VILL GÖRA VERKLIGHET AV SINA DRÖMMAR  MÅSTE VARA VAKEN.

Av Kaela - 31 januari 2015 12:30

 



Fick för några veckor sedan veta att mitt sjunde barnbarn väntas....


Och då vandrar tankarna förstås...


I väntan på ett nytt liv blir ens tankar så sköra.

Jag har varit med om det- varje gång jag väntat barn.
Nu är jag delaktig men ändå vid ringside.

Plötsligt verkar världen så hård och så kall för en skör liten varelse att göra entre i.

Tröstar mig - nu som då - med att varenda människa har kommit hit som en liten skör baby och de allra flesta klarar av det!
Men visst skulle man vilja välkomna små nya liv i en värld där kärlek och omsorg är honnörsord.

Där man inte talar så mycket om krav och prestation men desto mera om att leva - och låta leva.

Där varje människa är viktig för det den är.
Inte för det hon har.


Ja jag vet - det är Utopia jag talar om.
Eller - är det inte det?

Kan vi skapa en bättre värld för alla dem som väntar på att födas?
Ligger det i dina och mina händer?




Av Kaela - 31 januari 2015 08:37


 

Fick denna bild av en vän från Canada



Började min morgon denna lördag, med att "läsa runt" i andras bloggar.

(Upptäckte att jag skrivit lärdag istället för lördag - men varje dag är ju en lärdag så helt fel var det ju inte)

Ändrade det i alla fall

Hade tänkt en kort titt.

Men här och där blev den lång.


Så fantastiskt att känna så mycket för människor som jag aldrig mött.


När jag läst både länge och väl- mött lidandet - svårigheterna - kände jag mig så hjälplös och så avskärmad.

Då tände jag ett ljus och sträckte ut mina händer i en osynlig omfamning .

Önskade värme,ljus och kärlek - knäppte mina händer i en bön till den Gud jag tror på för dem som har det svårt.

Vilken fantastisk möjlighet - att min hjälplöshet inte behöver stanna där.
Jag kan bära den till den som verkligen vet allt om människors nöd och utsatthet !


Under läsningen kom några ord ur "Den lilla boken om kramar" av Richy Friedel till mig.

Citerar dem här:

"När du är så lyckligt lottad att du känner äkta kärlek måste du låta den personen få veta det.
Antag inte att hon eller han vet det  bara för att du sa det i går och anta inte att hon eller han vet om det bara för att du sa det för en timme sedan.
Du måste säga och visa det om och om igen, från det att morgonen gryr tills du säger god natt.
Du måste göra det så tydlig som du bara kan genom att understödja dina ord med en speciell kram.
Det här är en kram som säger: "Du är den absolut bästa ". Den säger att ni är tillsammans och ni aldrig kommer att vara ifrån varandra.
Det är kramen som överräcker ditt hjärta.
När du har funnit kärleken har du allt. Livet kommer aldrig att bli den samma igen. 
Och är det inte precis så du vill ha det?
Så var inte förlägen över styrkan i dina känslor.
Låt styrkan visas genom dina kärleksfulla kramar.
Du kan aldrig vara för rik, för fattig eller för mycket kramad.
I synnerlighet inte om du blir kramad av den du älskar."


Livet kan vara tufft emot oss.

Verkligen möta oss med avigsidan.
Varje dag blir en bergsbestigning.
Ljuset anas möjligen, men mörkret tycks ha övertaget.

Men - om man bara inte glömmer att man är älskad så lättar allt det svåra.


Idag är det lördag och jag är ledig.
Inte riktigt helt. Jag ska "smygjobba" lite.

Men det gör jag så gärna.


Det har snöat inatt och det ser vintrigt ut när jag tittar ut genom mitt fönster.

Ivar och Joar har namnsdag - och jag säger grattis förstås!   


Gör nu en fin lördag!






Av Kaela - 30 januari 2015 21:11


 



Om Din kärlek kunde mätas

i vattendroppar
skulle inte ens jordens alla hav
kunna rymma dem....


Jag är omsvept av Din kärlek
den fyller varje rum
i mitt hjärta och i mina sinnen


Du har lärt mig
att när kärleken får lysa mina steg
hittar jag alltid hem


när jag använder den kärlek
Du slösar på mig
i varje möte


                                då växer den


Kaela

Av Kaela - 30 januari 2015 06:23


 



En ny dag - den sista arbetsdagen i veckan för många av oss - står för dörren.

Visst går veckorna väldigt fort.

Någon sa igår att det känns ibland som att veckorna bara innehåller måndagar och fredagar....de andra dagarna bara rusar förbi.

Funderade lite på vad hon menade....men det är väl så att måndag markerar en ny arbetsvecka - och fredag markerar slutet på arbetsveckan - så man tänker till lite extra på vad det är för dag i veckan.


I Rom var fredagen Venus dag, Venus representerade kvinnan.

I Sverige döptes fredagen i stället efter gudinnan Frigg.

Fredagen har länge setts som en lyckodag.


Det är nog också vad många förknippar med fredagar - slutet på arbetsveckan - en helgs vila och avkoppling.


Jag är ju i den avundsvärda sitsen att jag ibland tycker det är tråkigt att vara borta jobbet i två dagar.

Men vilan behövs - och avkopplingen- det kan jag också konstatera.


Önskar dig en underbar fredag...kanske med lite extra kaffebröd till morgonkaffet på jobbet.

Guldkant på vardagen.


Gunilla och Gunhild har namnsdag och jag säger grattis


I"Peking" som är ett smeknamn på min stad - är det -1 nu på morgonen och SMHI säger att det ska bli 2-3 grader+ under dagen.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards