Alla inlägg under oktober 2010

Av Kaela - 31 oktober 2010 12:27

Mitt namn är Fibromyalgi.
Jag är en Osynlig Kronisk sjukdom och jag är nu din följeslagare för resten av livet.
Andra runt omkring dig kan inte se eller hota mig, men DIN kropp kan känna mig.
Jag kan attackera dig var, när och hur jag vill.
Jag kan orsaka dig våldsam smärta eller, om jag är på bra humör, orsaka dig värk överallt.
Jag minns när du och Energi sprang omkring tillsammans och hade kul.
Jag tog Energin från dig och gav dig Utmattning istället.
Försök att ha kul nu!
Jag tog även God Sömn från dig och gav dig Fibro-Dimma i utbyte.
Jag kan få dig att darra inombords, eller få dig att frysa eller svettas medan alla andra känner behag.
Javisst ja, jag kan få dig att känna ångest eller depression också.
Om du har planerat något eller ser fram emot en spännande dag,
så kan jag ta det ifrån dig med.
Du bad inte om mig, jag valde dig av olika anledningar, t ex det där viruset du aldrig blev fri från, eller den där bilolyckan eller kanske var det de där åren av förödmjukelse och trauman?
Hur som helst, jag är här för att stanna.

 

Jag hör att du tänker gå till en läkare som kan göra dig av med mig.
Jag skrattar så jag kiknar.
Försök du bara.
Du kommer att vara tvungen att gå till många, många läkare innan du hittar någon som kan hjälpa dig på ett effektivt sätt.
Du kommer att bli ordinerad värktabletter, sömntabletter, energipiller,
tillsagd att du lider av ångest eller depression,
rekommenderad att prova TNS, bli masserad,
tillsagd att om du sover och motionerar regelbundet kommer jag att försvinna,
tillsagd att tänka positivt,
förnedrad, uppmanad att rycka upp dig,
och MEST AV ALLT,
aldrig bli tagen på allvar med hur du känner dig,
när du klagar till läkaren om hur utmattandet livet är varje dag.
Din familj, dina vänner och dina arbetskamrater kommer alla att lyssna till dig ända tills de tröttnar på att höra om hur jag får dig att må och om vilken utmattande sjukdom jag är.
En del av dom kommer att säga saker som-
"Äh, du har bara en dålig dag!"
eller "Ja jag kom ihåg att du inte kan göra saker du kunde för 20 ÅR sedan."
utan att höra att du faktiskt sa 20 DAGAR sedan,
en del kommer att börja prata bakom din rygg,
medan du sakta känner att du håller på att förlora din värdighet i dina försök att få dem att förstå.
Speciellt när du är mitt inne i en diskussion med en "normal" människa och har glömt vad det var du skulle säga härnäst..
Avslutningsvis, ( jag hoppades kunna hålla denna del hemlig, men jag antar att du redan listat ut det).
Den enda plats du kan få någon support eller förståelse från, angående mig, är ANDRA MÄNNISKOR MED FIBROMYLAGI.

 Högaktningsfullt
Din Osynliga Kroniska Sjukdom
Författare okänd..


Av Kaela - 31 oktober 2010 10:40

När jag var ett barn hörde jag talas om vägglöss - men jag såg aldrig någon sådan.

Nu invaderas våra svenska hem ...bland annat av vägglöss...


Bara i år har Anticimex insatser mot vägglöss ökat med 40%

Vägglusen är mycket liten så den kan ju vara svår att upptäcka.


Om vi inte vill ha gratispassagerare från turistresan med oss in i våra hem så råds vi att lägga in kläderna i frysen och resväskan i bastun.
Undrar hur många av oss som har tillgång till en bastu?


Källa: Dagens Nyheter



Av Kaela - 31 oktober 2010 10:30

  

 

 

Ingen natt är så lång att den inte följs av en gryning.

 

Italienskt ordspråk

Av Kaela - 30 oktober 2010 18:26

Tråkigt nog ökar sömnproblemen bland oss svenskar.

Idag är det faktiskt så att hälften av oss har problem att sova.

Nattmackor, nubbar och piller är det en del tar till.

Själv tror jag en promenad är bättre - och gärna en varm dusch eller ett varmt bad efter promenaden.

Sedan sover i alla fall jag garanterat gott.


Källa Dagens Nyheter

Av Kaela - 30 oktober 2010 18:19

Trots att polisen gripit två personer för bombhotet i Göteborg säger man att bombhotet kvarstår.

Göteborg och särskilt Nordstan är en stad med många poliser just nu.

Ändå säger polisen på Aktuellt kl. 18.00 ikväll att man inte avråder folk från att ta sig till city och till Nordstan.

Gissar att det finns en och annan sommed mig  undrar om detta är det terrorhot - eller en del av det som varnats för tidigare.


Utan tvekan dubbla budskap.

Det troligaste är förstås att det är ganska kaotiskt just nu - även för polisen


.Källa: Göteborgsposten

SVT



Av Kaela - 30 oktober 2010 14:52

 
 
 
 

  








Kom
viskade vinden
till sorgens fånge


nu är tiden inne
när du ska ställa ifrån dig
sorgetankarna
och ta klivet ut
ur de dunkla
regionerna


Så att ytan


- den falska ytan


kan krossas


och ditt blödande inre
ligga sårbart öppet


Jag kan bära
på min starka rygg


det ditt hjärta inte längre
orkar rymma


jag håller dig varligt
och den mjuka mossan
tar emot dina steg


Kom
viskade vinden


jag ska ge dig styrkan
att släppa taget


och bära dina tankar
in i Ljuset


Kaela

 

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:26

  


Nu ska jag stänga datorn och gå ut och plantera mina tulpanlökar.

Ganska många - alla gula.

Eftersom jag hört att rådjuren inte mumsar på lökar till gula blommor.

De jag satte förra året och året innan har dessa vackra monster ätit upp.

Av Kaela - 30 oktober 2010 10:18

Vill du bli en populär granne ska du hälsa på dina grannar.

Det är den viktigaste egenskapen för att ses som en god granne enligt en undersökning som Swedbanks bostadsmäklare Fastighetsbyrån har gjort.

Givetvis- vi behöver ju alla känna att vi blir sedda.

Och när en granne hälsar så vet vi att den sett oss.

Det ger också en slags höra-till-känsla  - jag får en bevis på att jag ingår i ett nätverk.

Och - säkert är det också så att vi upplever att när grannen hälsar så bekräftar han/hon mig som en god granne.


Källa: Tidningen Dagen

Dagens Nyheter

Arbetarbladet

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards