Alla inlägg under juni 2018

Av Kaela - 30 juni 2018 21:00

  



Ibland trängs tankar och funderingar i min hjärna.

Inte alltid de som borde vara där just då.

Vilket stundtals gör att jag kan ge ett lite frånvarande intryck tror jag-

En funderarstund på balkongen i solens sista strålar ledde till att jag tyckte det såg ut som att min hand var genomskinliga där i det vita ljuset.


På något sätt är vi summan av de värderingar, känslor och erfarenheter som formar våra livsval. 


       

Det är inte statiskt det förändras faktiskt genom hela livet.


Det som var viktigt förr förlorar sin mening medan annat, och andra, plötsligt blir det som känns centralt

Men innerst inne finns en kärna, nästan omöjlig att krossa.

En kärna som följer oss.

Någon sa idag i ett samtal orden: Man måste ju vara trogen sitt inre centrum - sin kärna.

Orden kom tillbaka till mig på väg hem på spårvagnen!


Ibland är det klokt att rannsaka sitt liv; hur lyser mitt centrum igenom i det jag gör?

I mina sinnen, tankar och handlingar?

Är jag trogen mot min inre kärna -  finns det ett mönster jag kan ana?

Strävan att vara unik, att sticka ut ur mängden, begränsar oss trots att avsikten är den motsatta.


Våra kvällstidningar fylls av tabeller på vem som är mest elak, sexig, kaxig och cool.

Det är en sorglig läsning för mest unik är den som vågar vara trogen sitt inre, eller hur?

Vad vill jag med det, vad gör jag av det och varför?

Svaren på frågorna finns inom oss men att finna dem kräver massor av mod!

Har vi det modet?


Ha en riktigt skön kväll!
Hoppas soolen lyser fortfarande när min man sprungit färdigt så att vi kan äta på balkongen!

En underbar oas - och skön plats för tankar och samtal.




Av Kaela - 30 juni 2018 13:26

     




"

"Vårt innersta och störst  BEHOV är att BEHÖVAS!

 

M:D:S:

Av Kaela - 30 juni 2018 11:35


     



 

Det är någon som alltid mig följer
som jag alltid har känt som min vän
som jag inte kan leva åtskild ifrån
och som inte har svikit mig än

En som gör att mitt liv kan fungera
som förtröstan mig skänker och stöd
som vill lätta min bördas samlade tyngd
och som löser min vånda och nöd

 

 

Det är någon som vet mina tankar
som förlåter, förlåter på nytt
som kan låta mig fela gång efter gång
O, jag vet vad för mig det betytt

Jag behöver ej känna mig ensam
jag får lägga mitt liv i Guds hand
jag får vandra den bästa väg som jag vet
- den som för till det himmelska land

Birger Franzen

 

 

Av Kaela - 30 juni 2018 09:42

              



Moorgonsolen bjuser på ljus oxh värme. Det är +18 grader.

Övervägande molnigt säger dock prognosen.

Lite småblåsigt.

 

 

*Idag har vi 1 officiell temadag,
*Pilsnerkorvens dag*




*Idag är det den 30 juni och Elof och Leif har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt!

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag!

Önskar er en fin och minnesvärd dag.

 

 

Elof kommer från ett fornnordiskt namn, Elef, som betyder "ensam arvinge".
Elov är en alternativ och ovanligare stavning.

 var ett vanligt namn i början på 1900-talet men har under resten av 1900-talet varit relativt ovanligt.
Loffe är ett smeknamn till Elof


3 651 män heter Elof.

Av dessa använder 561 personer namnet som 
tilltalsnamn.

Även 2 kvinnor heter Elof!

Namnbärarnas medelålder är 46 år

 

Dessutom finns det 648 män som stavar Elov.
70 av dessa använder sitt namn som tilltalsnamn
Dessas medelålder är 61 år.



10 män använder dessutom smeknamnet Loffe som dopnamn och tilltalsnamn.

Deras medelålder är 46 år.

 

 

*Leif är ett nordiskt namn. Finns  i Sverige sedan mitten av 1800-talet.

Det finns  65 060 män i Sverige som heter Leif.
Av dessa använder 35 491 personer namnet som tilltalsnamn.

 

En kvinna bär namnet.

 

15 personer bär namnet som efternamn.

 

Namnbärarnas medelålder är 66 år.

 

 

Av Kaela - 29 juni 2018 20:00

 

 

 

Fredagskvällen har s'nkt sig över våra hus och vår gårs.

Lite stilla musik hörs nåfogonstans....ett barn gråter.....det krasar i gruset under hjulen på en cykel. körd av en ung kille som visslar iar glatt  i förv'äntan inför kvällen.

 

Någonstans ifrån hörs ett lågmält samtal - på tyska....

nog har Sverige förvandlats till en del av övriga världen.

 

Ta hand om DIN fredagkväll!

Det är både den och du värda!


Av Kaela - 29 juni 2018 11:34


En helt vanlig familj (inbunden)



 

 

 

Mattias Edvardsson är gymnastiklärare. boende i Lund.
Så mycket mera vet jag inte om honm - förutom att han verkligen skrivit en fantastisk sp'nningsroman: "En helt vanlig familj"

Den vanliga familjen består av pappa Adam präs, mamma Ulrika  advokat ochstruliga obstinata  tonårsdottern Stella...

Tycker inte det är överord att s'ga att detta 'r en roman med många bottnar.

Trots att det är en roman och inte en biografi lyckas författaren ge händelseförloppet det självupplevdas prägel.

Att vara präst och få sin nittonåriga dotter anklagad för mord ställer krav som knappast kan kallas mänskliga på Adam.

Klarar hgan att alltid  i kontakten med polisen säga sanningen? Om han inte gör det kan man kanske säga att han solkar sitt kall och sin prästkrage.

 

Mamma Ulrika är advokat och upplver att kunskapen om hur det går tiill i rättsväsendet kan vara en belastning när man är så nära drabbad.

En fantastiskt stark beskrivning av hur illa hanterade vi blir när vi möter em krist där det allra mesy älskade i vårt liv är hotat.

 

Själv kan jag tyvärr ïnte längre läsa böcker - men jag lyssnar.

På Stoytel finns denna bok

 

Du som kan och vill läsa kan hitta den på Adlibris


Av Kaela - 29 juni 2018 07:57

D



               


Du blir bara stor om du vågar vara liten.

 

/ Okänt tänkare

 


Av Kaela - 29 juni 2018 07:00

                  




Betydligt svalare morgon idag än de två föregåemde morgnarna.

+14 grader. Solen stålar dock - men vindarna är nordligaÄven om det inte är direkt blåsigt.

Skönt med lite svalka tycker jag - och det tycker nog naturen oclså!

 


*Idag har dagen inget officiellt tema!

 

 

*Peter och Petra har namnsdag och hratuleras så varmt!

DU som har födelsedafg idag gratuleras förstås med samma väme!

Gör en minnesrik dag av dagen - det är en speciell dag i DITT liv DU som är bemärkelsedagsbarn!

 

 

*Peter,  är en engelsk form av det latinska namnet Petrus som härstammar från det grekiska namnet Petros.

Petros är en översättning av det arameiska namnet Kefas som betyder "klippa".
Namnet tar formerna Petrus på latin,
Boutros på arabiska,
Pierre på franska, Pedro på spanska, Petar på serbokroatiska, Peteris på lettiska,Petras på litauiska,
Pjotr på ryska. Tsarer med namnet Pjotr kallas på svenska Peter..

 

113 605 män i Sverige heter Peter.

Av dessa använder 62 158 männamnet som tilltalsnamn.


Även 2 kvinnor bär namnet Peter - 1 av dem som tilltalsnamn.

182 personer har namnet som efternamn.


Namnbärarnas medelålder är 50 år.


*Petra är ett arameiskt namn.
Namnet är en femininform av det latinska namente Petrus, från grekiska Petros som är en direktöversättning av armeniska Cephas som betyder "klippa".

 

Jesus kallade sin lärjunge Simon för Petros. Han skulle vara den klippa på vilken den kristna kyrkan skulle byggas.

 

Namnet var populärt under 1970-talet men har sedan gradvis avtagit i användning

 

15 322 kvinnor i vårt land heter Petra.
Av dessa bär  11 024 namnet som tilltalsnamn.

 

1 person bär namnet som efternamn.
Medelåldern för namnbärarna är 41 år.

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards