Alla inlägg under maj 2015

Av Kaela - 31 maj 2015 22:04

 



Det är något särskilt med söndagskvällar.

Helgen är slut.

Och den nya veckan väntar.

Min nya vecka blir kanske inte riktigt lika tuff som den som ligger bakom jobbmässigt sett.

Men jag är trött och ska snart stämma träff med han med paraplyet!


Först vill jag önska DIG en bra avslutning på kvällen och en riktigt God Natt!

Det är du verkligen väl förtjänt av!

var lite snäll mot dig själv innan du kryper isäng.

Säg till dig själv hur mycket bra du har gjort under veckan som ligger framför.

Du är speciell och fantastisk!


Ett citat för oss att ta med oss in i drömmen:

"Vart du än går, gå med hela ditt hjärta."

Konfucius

Av Kaela - 31 maj 2015 12:26



Vad har hänt med människors civilkurage när en ung flicka kan bli grovt sexuellt trakasserad och krängt i en tunnelbanevagn med 50 andra passagerare av en äldre man.

Jag hoppas innerligt att DNA kan fälla denne man.

Och någonstans är varenda en av de som fanns i vagnen medskyldiga om de anade att något inte stod rätt till - och inte ingrep.

Martin Luther King Jr sa: ”Det är inte de onda människornas ondska som är det farliga, utan de goda människornas tystnad”.


Läs mera här

Av Kaela - 31 maj 2015 10:39

 


Hon smulade sönder
sin längtan


vid det slitna
köksbordet
sköljde ner den
med det ljumma
kaffet


knöt förklädet
om sina drömmar


lutade huvudet
mot bordsskivan

och undrade:



är detta allt


medan förhoppningarna
långsamt kraschade

mot det gamla
skurgolvet


Kaela

Av Kaela - 31 maj 2015 09:04





Hoppas Pernilla och Petronella får äta tårta idag - det är er namnsdag! Grattis"  


Du som har födelsedag idag den 31 maj - ett gott nytt levnadsår önskar jag dig!  

Av Kaela - 30 maj 2015 22:35

 


Nu har jag gjort tre försök att ta kort på "nästan-fullmånen" som hänger som en lampa därute.

Men en mobilkamera har sina begränsningar.

Så bild tagen av min hand får du inte se på månen ikväll.


Fullmåne är en av månens faser och inträffar när månen, sedd från jorden, är fullt belyst - så egentligen är månen bara en reflektor eller spegel om man så vill.


Visste du att det är svårare att somna vid fullmåne?
jaja tänker du - sån där tror jag inte på.

Det gjorde inte jag heller förrän jag läste om ett schweiziskt forskarlag, under ledning av professor Christian Cajochen vid universitetet i Base som tog sig för att placera ett antal - runt trettio personer tror jag - i laboratoriemiljö - dit inget månljus trängde in, en kväll vid fullmåne.
Försöken pågick en längre tid - och under månens alla olika faser.

Resultatet - Det tog försökspersonerna fem minuter längre  tid att somna in och de sov totalt 20 minuter mindre vid fullmåne.

Hjärnaktiviteten som är kopplad till djupsömn sjönk dessutom med 30 % (Eventuellt var det något mera,,,,men ...ungefär)


Märkligt - eller hur?


Så om du har svårt att somna några kvällar nu så kan det ju faktiskt beror på att det är fullmåne.

Hur kroppen vet det om man inte kan se det - ja det är en gåta för mig i varje fall som inte är vetenskapsman.


Men det kan kanske vara värt det för att få njuta av ljuset från månen!


Nu önskar jag dig en skön avslutning på kvällen och en God natt.


Ta det här citatet med dig när du vandrar vidare i cyberrymden:


"Människan känner inte sig själv och vet inte hur hon ska använda de energier som gömts i henne, inte vet hon heller att hon bär stjärnorna gömda inom sig och att hon är ett mikrokosmos, och sålunda bär inom sig hela himlavalvet med all dess betydelse"

Honoré de Balzac



Av Kaela - 30 maj 2015 17:10

     

 

Hemma igen efter en underbar eftermiddag tillsammans med härliga frivilliga som kom på vår tårtbuffé!

Vår allra äldsta frivilliga som arbetar med läxhjälp med barnen i en familj som kommit till Sverige för två år sedan (hon har arbetat som lärare hela sitt yrkesverksamma liv)

Hon kom cyklande de fem kilometerna från sitt hem till Frivilligcentralen!

Hon har just fyllt 91 år!


Om någon frågar henne hur länge hon tänker arbeta som frivillig svarar hon alltid likadant: "Så länge knoppen och kroppen håller."


Många kramar har jag fått idag!

Kan man tillbringa en lördag när dessutom regent öser ner - på ett bättre sätt?


Visst blev det lite av de åtta tårtorna och femtio bullarna över - men inte mycket.

Att arbeta med dessa underbara människor är ett privilegium som jag är mycket glad och tacksam över.






Av Kaela - 30 maj 2015 07:10

 


Vår tid är mer individualistisk än någonsin, gemenskap är en bristvara.

Många saknar vänner att prata med och dela sitt liv med.


Givetvis är det så för många äldre som ålder och krämpor isolerat i en liten lägenhet.

Men jag möter ensamheten i alla åldrar.

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av Röda Korset 2011 visar att drygt 40 procent av Sveriges befolkning över 30 år känt sig ofrivilligt ensamma det senaste året.


Den ofrivilliga ensamheten talar jag förstås om här.

Det finns en självvald ensamhet (oftast korta stunder) som är läkande.


Det är underbart att få arbeta med att utrota människors ensamhet.

Gång efter gång ser jag på mitt jobb hur mötet med en annan människa förvandlar- ansiktsdragen blir avslappnade och glada....hållningen blir en annan.


Att få en vän...någon som bryr sig....någon att möta...telefonen som ringer som varit tyst så länge.

Det förvandlar livet till något bra från att kanske mest ha varit något man överlever.


Ändå är det så att vi inte kan utrota varje ensam människas nöd i denna stad.

Jag skulle önska att vi kunde...


Men för dem där vi lyckas blir livet ett annat... som en äldre dam sa till mig: Så underbart så du anar inte...ensamhet har bytts mot gemensamhet.


Alla, varenda en av oss, kan om vi har de rätta ögonen arbeta med att utrota ensamheten.

Le mot den vi möter, kanske stanna till och prata....en sådan stund har räddat och räddar dagen för många.

Och vem vet vad det kan leda till!


Ett citat att ta med oss ut i dagen:

"Dagens främling kan vara morgondagens vän"
Okänd tänkare



Av Kaela - 30 maj 2015 07:02



Vera och Veronika är dagens namnsdagsbarn den 30 maj - jag säger ett varmt grattis!  



  Ett stort grattis också till dig som har födelsedag idag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards