Alla inlägg under maj 2018

Av Kaela - 31 maj 2018 20:08

 



Nu  lackar det mot kvällen och jag är faktiskt redan trött.

Jag har haft ordentligt ont i axlarna ett par dagar.

Och det har verkligen fått mig att beuindra er alla som lever med kronisk smärta.

 


VilFörstår in te att ni orkar - och att jag ändå ofta möter er och fraopperas över att ni dessutom orkar vara glada.
Ni är verkligen hjältar!


Jag känner alltid denna respekt för er - men påminns extra när smärtan gästar mig.

 

Ibland behöver vi kollidera med livets verkhet -  som den ter sig för många andra  - för att inse  hur skonade vi är - om vi bara drabbas av smärta ibland.

Just ikväll vill jag skicka en extra hälsning och en varm kram till SIG som lever med smärtan varje dag!

Jag hoppas solen har smekt sig idag - och att natten ska ge dig ro

Du är värd allas vår respekt på alla sätt!t

Önskar DIG det bästa av det du önskar dig!

 

 

 

Av Kaela - 31 maj 2018 15:14



        


Öppnar den tunga porten


och släpper ut mig själv

slänger nycklarna 

som låste mig inne

i den bottenlösa sjön


dörren

står öppen

för förlorarna 

som vågar bli vinnare


vinden för mig hem

till Din strand


där mina fotsteg är väntade


Kaela


 

Av Kaela - 31 maj 2018 07:00


 





Vi läker inte våra sår genom att älta det förgångna.

                                        Vi läker våra sår genom att leva i nuet.


Marianne Williamson

Av Kaela - 31 maj 2018 05:50

              



Just nu  - i tidga morgonen är det +13 grader och soligt i Norrköping.

Temoeraturen sägs kunna gå upp emot +25 grader även idag!'
Ganska svag vind!


Idag är det den 31 maj och Petronella oc h Pernilla har namnsdag.
Stort grattis till er!

Och till DIG som fyller år idag!

Önskar er en underbart fin dag att firapå!

 

Två officiella temadagar har vi idag:
*Internationella dagen mot *tobak*
*Parfymfria dagen*

 

*Petronella kommer  från det romerska släktnamnet Petronius. Ett helgon i katolska kyrkan, Petronella, antogs tidigare ha varit aposteln Petrus dotter.
I Sverige finns namnet dokumenterat i Skåne redan på 1100-talet med stavningen Petronilla.
2 087 kvinnor i vårt land bär namnet Petronella.
732 kvinnor använder namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på namnbärarna är 30 år.



*Pernilla kommer från det romerska släktnamnet Peronius.

Är en äldre variant är Petronella.
Namnet har använts i Sverige sedan 1500-talet. ... 
Pernilla betyderklippa, alltså trofast och pålitlig, precis som Jesus lärljunge Petrus var.
18 397 kvinnor ibland oss heter Pernilla.
13 151 av dessa använder namnet som tilltalsnamn.
Det finns också 2 män som bär namnet.
Medelåldern på namnbärarna är 42 år.

 

 

Av Kaela - 30 maj 2018 19:19

         



Sorgen
bor i mig
som en tyngd
spärrar vägen
som en mur
hindrar mig att nå
i ord och känsla
´
Jag är så trött
så trött och ensam
så oändligt ensam
alla orden inom mig
faller stumma till marken
när jag försöker tala
sorgen tystar dem
ingen talar längre
mitt språk
eller jag talar inte
längre de andras
jag fick inte välja
det var smärtan
som valde mig

 

Kaela

Av Kaela - 30 maj 2018 17:19

  


Det är två dagar i veckan vi inte skaloroa oss för, två dagar som skall hållas fria från oro.

 

En av dessa dagar är gårdagen med dess misstag och bekymmer, dess fel och brister, dess smärta och plåga. Gårdagen är för alltid bortom vår kontroll.
Så åt oss släppa den dagen - l'gga den baklom oss. efter att ha tagit del av dess lärdomar!
Det finns inga så goda l'rare som våra mistag!

 

All världens pengar kan inte skaffa tillbaka gårdagen.

Vi kan inte göra en enda utförd handling ogjord.

Vi kan inte ta tillbaka ett enda ord vi sagt igår.

Gårdagen är oåterkalleligt borta.
Låt den vara det!

 

 

 Den andra dagen vi inte skall oroa oss för är morgondagen med sina eventuella motgångar, sina bördor, sitt stora löfte & kanske sitt enkla genomförande.

Morgondagen är också utom vår omedelbara kontroll.

Morgondagens sol kommer att gå upp, strålande eller bakom en molnslöja - men den går upp.

Tills så sker har vi ingen del i morgondagen, ty den är fortfarande ofödd.




Då återstår endast en dag - idag.

Vem som helst kan utkämpa en dags prövningar.

Det är bara när duoch  jag adderar bördan med de här två förskräckliga evigheterna, gårdagen och morgondagen, som vi bryts ner.

 

Det är inte dagens upplevelser som driver oss till vansinne.

 

Det är smavetskvalen eller bitterheten över någonting som hände igår eller fruktan för vad morgondagen kan medföra.

 

Låt oss därför göra vårt bästa för att leva en dag i taget.

Av Kaela - 30 maj 2018 17:00

 




Kall gurksoppa är väl perfekt att ät nu i värmen.


Det är många som tror att gurka innehåller ju bara vatten så det är inte vidare nyttigt

Och visst innehåller gurkan mycket vatten - men gurka kan lindra mot halsbränna.

Gurka hjälper kroppen att rensa och föra ut restavfall ur kroppen.

Innehåller dessutom vitaminer som A, B och C-vitamin och kalium som gör gott mot hjärta och kärl.


Nu blir du nog genast mera frestad att pröva en kall gurksoppa en vam dag.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

1 gurka
3-4 vitlöksklyftor
50 g malda nötter
1.5 dl Grekisk yoghurt
2 msk olivolja
2-3 msk citronsaft
dill

citronsaft
salt


SÅ HÄR GÖR DU:

Krossa och blanda vitlök, nötter och salt.
Riv gurkan på ett grovt rivjärn.
 Blanda ihop yoghurt, gurka och vitlök med pulveriserade nötter (lämna lite till garnering) i en stor skål.

Tillsätt citronsaft, finhackad dill efter smak med salt och späd med vatten till önskad konsistens.
Häll upp i djupa tallrikar, garnera med olivolja och nötter.


Ät och njut!




Av Kaela - 30 maj 2018 09:15



 

 

"Där man får tänka och skriva vad man vill, där blomstra studier. Där religionen är fri blomstrar landet. Där teologin regerar fungerar intet.”

Carl von Linné

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards