Alla inlägg under oktober 2018

Av Kaela - 31 oktober 2018 15:45

                                                            

 

 

Löv som faller, regnvåta gator och den fyktmättade luften känns som att bli omfamnad av en fultig grå fily.

Inte många vandrare ute.

Ett kort möte med en vän....som klafade över det hemska vädret,


När jag skrattade och sa att det här  vädret är helt perfekt för en promenad.

Tankarna vandrar och så lätt  i gråheten.

Gick där och gunderade p¨hur oerhört snabbt tiden går.

Ett år ....eller till och med två försvinner så man nästan hör fartvinden.

 

Vi delade tankarna och min skrattade ocj sa att detta med att tiden gåt då  fortberor på att man börjar bli gam,mal!

 

 

Och hon fortsatte; och du vet....när man kommit över 50 år har mann inte så mycket attlängta efter längre.

 

Till viss del har hon kanske lite rätt, neb jag vill inte helt hålla med.

Även i åldern över den period vi kallar ungdom finns det anledningar att längta.....

 

Ivår familj räknarvi justI nu dagarna till en efterlängtad  händelse....

Berättar mera om detta senare....

Av Kaela - 31 oktober 2018 13:30

 


Vi sätter en stämpel,

mellan ögonen,

på dem vi möter

.Sen ser vi dem aldrig mer.

Vi, utan hjärta, vi förstår inte 
när den ordblinde skriver,
vi förstår inte
när den stumme talar,
vi förstår inte 
när den blinde ser, i mörkret.

Vi talar, ännu inte, hjärtats språk.
Det sanna språket.

Lena Bergholm
 
En fantastisk poet och konstnär - född i min stad Norrköping - 
Råkade snubbla över en av hennes dikter i en annan blogg för ganska länge sedan....
Här kan du läsa ytterligare en dikt av henne 
Av Kaela - 31 oktober 2018 07:25

     

         

 

 

 

 

 

"Sorgen ock kärleken är systrar . inget kan skilja dem åt!"

Av Kaela - 31 oktober 2018 07:01

         

 

 

Lite varmare men mycket gråare väder idag i Norrköping!

+8 grader och blåsigt. Troligen en eller annan trhnskur under dagen!

Dagens officiella te,am;


31 Oktober
Grannens dag*
Halloween*
Världsspardagen*
Magins dag*
adagen*

 

Efit och Edgar har namnsdag idag och jag gratulerar!

DU som har födelsedag idag gratuleras förstås också så varmt!

Du är en unik person med unka ,öjöihketer!  

 

 


Av Kaela - 30 oktober 2018 20:42

     

        Skönt att det finns fönster.

Idag har vi ju både många och stora fönster.


Det ger oss känslan av att vi har kontakt med verkligheten som finns utanför våra egna väggar!

 

På samma sätt behöver vi inre fönster.

I våra tankar... i våra föreställningar.

 

Det får vi genom kontakten med andra människor.

Genom att läsa en bok eller varför inte en tidning.

 

Om vi inte har både de "yttre" och de "inre" fönstren i våra liv tappar vii kontakten med verkligheten och blir instängda i oss själva.

 

Men de funderingarna önskar jag dig en skön kväll och en god natt!


Av Kaela - 30 oktober 2018 18:19

            

 

 

 

 

I samband med ett ärende på stan gjorde jag idag en kort shoppingrunda.

På den vägen hamnade jag bland annat i kassakön på Hennes och Mauritz. Där såg jag en kvinna som klart led av psykisk sjukdom och eventuentuellt också utvecklingsstörning.

En av flickorna bakom disken tog sig an kvinnan på ett omsorgsfullt och respektfullt sätt och hjälpte henne tillrätta. 

 

Det var underbart roligt att överhöra detta och att se denna kvinna gå iväg nöjd och glad.

Det finns en hel del jättefina ungdom.

 


 


Av Kaela - 30 oktober 2018 12:20

            




Jag vet inte om du läste en bok som hette "Pollyanna"?

Jag gjorde det och det jag minns är att Pollyanna var en fliccka vars föräldrar satsase mycket på att lära henne att vara tacksam och glad.

 

Bland annat var det en jul då Pollyanna önskade sig en docka men i paketet låg ett par kryckor.

När den besvikna flickand undrade varför och vad hon skulle med dem till fick hon svaret; För att lära dig att vara tacksam över att du intte behöver dem."

 

Ganska tufft sätt för en  liten flicka att lära sig detta.

 

För att lära sig detta med tacksamhet och glädje gick Polluanna in för att leka vara-glad-leken.

 

I varje situation säkte hon efter det hon skulle kunna glädhas över och k'nna tacksamhet  för.

 

Den tanken har jag tavit med mig genom livet.


Att i varje situayion varje svårighet leta det som kan ge mig glädje.

Märkligt nog finns det nästan alltid där.

 

Även om jag mer än gärna instämmer i att det var lite för hårt gör en liten flicka på åtta, nio år att få ett par kyckor istället för den efterkl'ngtade dockan!

 

Hoppas du har överseende med de felslag som texten inneh¨åller,

 

Jag kämpar hårt men med cirka 18 procents syn blir det inte bättre.

Trots starka lamåpr.

 

Av Kaela - 30 oktober 2018 07:45

 




När du äntligen vågar lyfta


ska vingarna av guld


bära dig


mörkret är bakom dig


och under dig


det röda ljuset


skimrar i dina vingar


dina ögon skiner som solen


glittrar som havet


och ditt jublande skratt


ekar mellan bergen


och dina ögon


är fulla av ljus


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards