Alla inlägg under oktober 2012

Av Kaela - 31 oktober 2012 08:16

 



Jag har ingen rätt att vilja förändra andra om jag inte själv är öppen för
förändring


Martin Buber

Av Kaela - 30 oktober 2012 12:52

 



Hösten har varit här ett tag....och jag kämpar mot min ovilja mot den.

Egentligen gillar jag hösten - men inte det den förebådar.

Allt blir starkare, färger, dofter och hav.

Mörkret kommer tidigare, stjärnklara kvällar varvat med höststormar.

Vad kan egentligen slå doften av hägg och syrén på våren -nja... kanske den brinnande färgen av lönn och rönn på hösten.


Nu börjar färgerna allt mera gå över i brunskala och trädens grenar blir kalare för varje dag.


Men just nu när jag skriver dessa rader skiner solen - och då blir det sandbruna guldfärgat!


Jag njuter en kort stund mellan besöken på jobbet av utsikten genom fönstret!

Utanför mitt jobb pryder ännu några blommor rabatterna, men mycket har vissnat ner.

Intressanta fröställningar sticker upp här och där och färgerna kan variera allt från grönaste grönt över rött och gyllengult till jordbrunt.

Hösten är ganska skön - när jag vågar vila i dess nu - och glömma vinterstormarna den gömmer under vingen!



Av Kaela - 30 oktober 2012 05:41

 



Jag kan inte göra allt, men jag kan göra något.
Om vi alla gjorde något, skulle vi tillsammans klara allt.

Robert L Schimmel

Av Kaela - 29 oktober 2012 17:05

Använd inte marscara som sägs kunna förlänga dina ögonfransar varnar läkemedelsbranchen.

Det kan skada dina ögon.

Dessa make-up produkter innehåller nämligen prostaglandiner.


Läst i Dagens Nyheter

Av Kaela - 29 oktober 2012 16:23

På en månad har 92 personer röstat.

Många har sett filmen "Borta med vinden" för länge sedan.

Det är faktiskt de flesta av dem som har svarat!


Har du sett den klassiska filmen "Borta med vinden"?
Aldrig 
  12 %
För länge sedan 
  30.4 %
Ja jag har sett den 
  15.2 %
Har aldrig hört talas om den 
  6.5 %
Nej - men jag skulle vilja 
  9.8 %
Har sett den flera gånger 
  26.1 %

Totalt har 92 personer röstat. Omröstningen startade 2012-09-30 14:56

Av Kaela - 29 oktober 2012 05:46

I Kalifornien kommer det snart att hållas en folkomröstning för dödsstraffets avskaffande.

Intressant är att tidigare bödlar deltar i opinionen för ett avskaffande.


Om avskaffandet blir verklighet blir Kalifornien den artonde dlstaten i USA utan dödsstraff.


Läst i artikel i Dagens Nyheter

Av Kaela - 29 oktober 2012 05:37

 



Ibland ger livet dig inte det du tror dig behöva, inte för att du inte förtjänar det, utan för att du förtjänar något bättre.  


Okänd tänkare

Av Kaela - 28 oktober 2012 15:01

 

Bilden lånad från AdLibris


I  Susanna Alakoskis bok: Oktober i Fattig-Sverige läser jag att att finns 80 miljoner människor som lever under fattigdomsgränsen i Europa!
 Hon är författaren som skrev "Svinalängorna".

I den här boken går hon i sina egna fotspår, tillbaka till en trasig och fattig tonårstid.


Hon konstaterar i boken att fattigdomen har blivit mycket vanligare.

Kanske inte vad varken jag eller någon annan trodde.


Fattigdomen ger skam och det kanske är en av anledningarna att vi har så svårt att se den.

Att tvingas välja på glasögon eller busskort till sitt barn!

Vilken förälder vill vara i den sitsen?


Fjorton år gammal begärde Susanna själv att få komma till fosterhem-hon ville bort från en missbrukande far och en slagen självmordsbenägen mamma.


Jag trodde att det var en biografi jag skulle läsa - men jag upplever när jag lägger ifrån mig boken att jag läst något mer än det.

En slags upplysningsskrift - på gränsen till kampskrift.
En bok som vill väcka - och som lyckas!


Ingen lättläst bok - men en bok som jag är innerligt glad att ha läst!


Du kan köpa boken här







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards