Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Kaela - 21 oktober 2012 17:50

 




"Det gör inte lika ont i hjärtat längre, när jag kommer hem och möts av tomheten"...


Orden är en kvinnas som jag samtalade med i fredags.

För ett år sedan miste hon sin make, två dagar innan han skulle gå i pension.

De hade så mycket planerat, så mycket att se fram emot när nu äntligen båda fick sin livssemester som hon uttryckte det.

Själv hade hon gått i pension ett år tidigare - och båda såg fram emot det de såg som oceaner av tid tillsammans som låg framför dem.


De kom in genom dörren och hade storhandlat inför förra julen när han bara sjunker ihop på hallgolvet.

Ambulansen hann inte fram.....

I början av augusti kom hon till mitt jobb och sa: "Finns det någon som behöver mig"


Efter samtal och kurs och registrering fick hon möta den gamla kvinna som länge väntat på att få en besöksvän.

Nu har det gått en tid och vi möttes för att prata om hennes uppdrag.


Jag frapperades av hur den livsgnista som jag sett hos henne redan vid första besöket men då gömt under sorg och ensamhet...nu hade tagit över och genomsyrade hela hennes personlighet.


Om du visste...sa hon ...så underbart det är att ha någon som väntar att jag ska komma, som blir glad och den där härliga stunden vi har tillsammans....jag får känna  att jag inte behöver vara ensam, att jag är betydelsefull - och jag behövs...så stort....

Jag bär saknadenav min make inom mig för resten av mitt liv - men det här med att bli frivillig och få ett uppdrag - det har givit mig en ny mening....


När hon hade gått satt jag kvar och tänkte på hennes ord...jag behövs....vet du...jag tror att behövas är det viktigaste av allt för oss människor.

Det allra största behovet vi har.






Av Kaela - 21 oktober 2012 17:29

Läser i Dagens Nyheter att lärare som arbetar på en skola med lågpresterande elever får ett mindre lönepåslag än lärarna i de skolor där eleverna är högpresterande.
Det borde inte vara en punkt efter den meningen utan tio frågetecken!


Först opch främst vore det väldigt intressant att få veta var Stocksholms Stads Utbildningsförvaltning har hittat de minst presterande eleverna sett ur geografisk synpunkt.

Jag blir mer än förvånad om någon av de skolorna ligger i till exempel Danderyd eller Djursholm.


Det är ju så att många elever i våra skolor idag är nykomna till Sverige och ska med bristande kunskaper försöka tillgodogöra sig undervisningen.

Lika bra som de som alltid bott här.


Det finns elever som lever  i missbruksfamiljer eller på annat sätt otrygga miljöer.

Det finns elever som har alltså av sociala skäl har ett mycket sämre utgångsläge.


Om vi bestraffar lärarna i de skolorna med lägre lön.

Vem kommer då att vilja arbeta med dessa elever?



Av Kaela - 21 oktober 2012 15:35

 



Man ska akta sig för att ha så många järn i elden att den slocknar.

Okänt ursprung

Av Kaela - 21 oktober 2012 15:21

  Lördagen 20 oktober har Sibylla namnsdag!

Jag gratulerar (en dag för sent)!


 


1 135 kvinnor i Sverige heter Sibylla.
Ett latinskt namn som egentligen är ett namn på en viss grekisk spåkvinna, en sierska.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards