Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Kaela - 8 oktober 2012 14:16

   


Mitt hjärta är i öster, men jag själv vistas vid västerns yttersta gräns

Så skrev den judiske poeten Jehuda Ha-Levi för snart tusen år sedan.


Han var bosatt iSpanien, men längtade till det Jerusalem som då var under korsfararnas styre och inte tillät

några judar att vistas där.


Och Verner von Heidenstam beskrev sin längtan så här:


Jag längtar hem sen åtta långa år.

I själva sömnen har jag längtan känt.

Jag längtar hem

. Jag längtar, var jag går —men ej till människor! Jag längtar marken, jag längtar stenarna, där barn jag lekt.
En mera okänd diktare beskriver längtan så här:


En längtan kan fara så vida omkring

man kan längta efter något eller någon

eller just ingenting


Nog är längtan något som förenar oss alla.


Vi längtar efter villkorslös kärlek som består för evigt, men istället har vi relationer som rinner som sand mellan våra fingrar.


Vi lever i en tid, när vi står på randen till att man börjar klona människor, och den risk, som finns att vi blir utbytbara, kanske inte är alltför långt borta.

Visst längtar vi tillbaka - till en enkelhet som det verkar som om vi för alltid har förlorat.


Vi längtar till våren genom hela långa vintern.

Vi längtar efter människor som vi älskar - men som inte finns geografiskt nära oss.


Att vi alltid längtar - betyder ju inte att vi inte kan befinns oss i nuet och vara glada åt det som är idag.

Längtan kan för mig vara: stark som ett rytande hav piskat av en virvlande orkan, skör som en dröm man glömmer, en knappt förnimbar dimma över ett stilla vatten vid solens uppgång.


Martin Lufter King hade en längtan - en dröm.

Den förändrade ett helt samhälle.


Om vi vågar se vad vårt inre längtar efter, vågar öppna dörrarna till vår själ kan vi växa och bli den bästa jag  - som vi kan bli, även om det  kanske tar emot och gör ont ibland.




Av Kaela - 8 oktober 2012 13:11

I senare artikel i Dagens Nyheter läser jag att flickan som avbröt stölden av den sovande mannens plånbok på en tunnelbanestation inte var 17 år utan 24 år.

Men det var inte mindre tuufft för det!


Här kan du läsa förra inlägget



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards