Alla inlägg den 28 oktober 2012

Av Kaela - 28 oktober 2012 15:01

 

Bilden lånad från AdLibris


I  Susanna Alakoskis bok: Oktober i Fattig-Sverige läser jag att att finns 80 miljoner människor som lever under fattigdomsgränsen i Europa!
 Hon är författaren som skrev "Svinalängorna".

I den här boken går hon i sina egna fotspår, tillbaka till en trasig och fattig tonårstid.


Hon konstaterar i boken att fattigdomen har blivit mycket vanligare.

Kanske inte vad varken jag eller någon annan trodde.


Fattigdomen ger skam och det kanske är en av anledningarna att vi har så svårt att se den.

Att tvingas välja på glasögon eller busskort till sitt barn!

Vilken förälder vill vara i den sitsen?


Fjorton år gammal begärde Susanna själv att få komma till fosterhem-hon ville bort från en missbrukande far och en slagen självmordsbenägen mamma.


Jag trodde att det var en biografi jag skulle läsa - men jag upplever när jag lägger ifrån mig boken att jag läst något mer än det.

En slags upplysningsskrift - på gränsen till kampskrift.
En bok som vill väcka - och som lyckas!


Ingen lättläst bok - men en bok som jag är innerligt glad att ha läst!


Du kan köpa boken här







Av Kaela - 28 oktober 2012 09:46

 



Tänk


att dina tankar

väcker mina tankar

och berör

i hjärtat?


tänk


att det vi tänker, säger

och skriver

påverkar andra?


tänk


att mina tankar

väcker dina tankar?

tänk att tankar sammanflätas så

att dina och mina blir

våra tankar?


tänk


om alla tänkte så?


tänk


att det är bra

att tänka goda tankar

för då blir världen

en god värld

att leva i?


Hittade denna underbart fina dikt på en anslagstavla hos en annan ideell förening i min stad.
Bad att få kopiera för att sätta upp hos oss på Frivilligcentralen - men vill gärna dela den med dig också!

Vet tyvärr inte vem som skrivit den!

Av Kaela - 28 oktober 2012 09:33


 



När du accepterar dig själv som du är - och älskar dig själv då kommer den kärleken att acceptera och omfatta andra människor.


När den insikten blir rotad i oss - inte att vi bara har rätt att älska oss själva - utan att vi faktiskt nästan har en plikt att göra det -  blir livet en rofylld möjlighet att växa i .


Du kommer att inse hur bra du är, hur viktig du är, och att du är en älskvärd person som är värd att må bra.

Du blir mer av den du är - eller kanske ska jag säga: Du blir den du verkligen är!


Vänd dig till ditt hjärta för att se bortom det uppenbara.

Bortom alla andras åsikter och uppfattningar


När ingen annan finns, ingen annan förstår -lyssna då till ditt hjärta.

Ditt hjärta vet vem du är.


Att du just DU är en älskvärd person med en mängd goda egenskaper.

Med den insikten och på den vägen lär vi oss älska andra!




Av Kaela - 28 oktober 2012 09:25

  

 



Vart du än reser, oavsett väder, ta med dig ditt egna solsken.


 Anthony J. D’Angelo

Av Kaela - 28 oktober 2012 00:06

 


Så här sent går jag nästan aldrig in på bloggen.

På vardagarna måste sängen intas tidigt om jag ska orka upp i ottan.


Månen är full och lyser på den frostiga gräsmattan utanför huset.


Eftersom jag nu ikväll är uppe sent vill jag önska alla fina goa läsare och besökare en god natt!


Glöm inte att vi får sova en timme extra inatt!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards