Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

"Oktober i fattig-Sverige" av Susanna Alakoski

Av Kaela - 28 oktober 2012 15:01

 

Bilden lånad från AdLibris


I  Susanna Alakoskis bok: Oktober i Fattig-Sverige läser jag att att finns 80 miljoner människor som lever under fattigdomsgränsen i Europa!
 Hon är författaren som skrev "Svinalängorna".

I den här boken går hon i sina egna fotspår, tillbaka till en trasig och fattig tonårstid.


Hon konstaterar i boken att fattigdomen har blivit mycket vanligare.

Kanske inte vad varken jag eller någon annan trodde.


Fattigdomen ger skam och det kanske är en av anledningarna att vi har så svårt att se den.

Att tvingas välja på glasögon eller busskort till sitt barn!

Vilken förälder vill vara i den sitsen?


Fjorton år gammal begärde Susanna själv att få komma till fosterhem-hon ville bort från en missbrukande far och en slagen självmordsbenägen mamma.


Jag trodde att det var en biografi jag skulle läsa - men jag upplever när jag lägger ifrån mig boken att jag läst något mer än det.

En slags upplysningsskrift - på gränsen till kampskrift.
En bok som vill väcka - och som lyckas!


Ingen lättläst bok - men en bok som jag är innerligt glad att ha läst!


Du kan köpa boken här







 
 
Kristina

Kristina

29 oktober 2012 12:07

Jag tror oxå att det finns mkt vi ej vet om varann. Jag vet att när mina barn gick i grundskolan så sa man ju att procentuellt så fanns det si och så många procent som kom från fattiga hem, alkoholistbakgrund,mm. Men det märkliga var att det märktes aldrig fast jag hade ögonen och öronen öppna, det var snarare så att mina barn fick mindre saker än andra för vi hade inte råd men jag räknade aldrig oss som fattiga, vi prioriterade och använde sekundhänd i mkt o då var det ju inte en innegrej som idag, gick inte ut o åt o fikade som otroligt många barnfam gör även de som har ont om penga. Men jag har sparsamhet i mig från min egen barndom. Jag diskar fortfarande plastpåsarna och återanvänder allt som går att återanvända. Jag tror många unga idag vet inte hur man kan leva sparsamt, sett det i många fall,man pratar mkt om att när lönen eller bidraget kommer att man måste ju få unna sig ngt, och de har aldrig lärt sig göra upp en budget så de kan se vart pengarna tar vägen.Tittar man på lyxfällan blir man förskräckt.Nu önskar ajg dig en bra dag kram

http://ruach.blogg.se

Kaela

29 oktober 2012 15:40

ja det är säkert så att många inte kan sköta pengar utan den ekonomi de har som kanske skulle kunna fungera om än dåligt gör det inte just för att man inte lärt sig att man får vara rädd om pengarna.
jag vet vad du menar. Jag blev ensam med fem barn mellan 16 och 1 år och det var nog så att jag fick välja mellan många nödvändiga saker.
men mina barn säger att de inte upplevde att vi var fattiga fast vi helt säkert var det.

Men det finns också bidrag idag som inte räcker alls.
Om man till exempel är placerad i Fas3 och får ut 65%av sin arbetslöshetskassa är det inte lätt att klara utgifterna.

ja Lyxfällan är ju hemst.
Men hörde faktiskt någon säga häromdagen att det är fejkat.
Vem vet! I dessa dagar!

Stor kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards