Alla inlägg under mars 2013

Av Kaela - 31 mars 2013 09:55

Jag tror att de flesta av oss har svårt att tänka hur det skulle vara att få veta att tiden håller på att rinna ut....att språket snart inte är möjligt....

Thomas Anderberg har skrivit en bok!

I denna artikel på DN Kultur kan du läsa Hans tankar: "Allt det vi inte blir"

Av Kaela - 31 mars 2013 09:23

Så är det dags att byta omröstning!

har aldrig varit så lite intresse för någon av mina omröstningar som det var för denna.

Jag kan inte veta varför.

Det får vi fundera på.

Så här blev i alla fall resultatet!


Brukar du ge pengar till olika insamlingar?
Ja, regelbundet  
  29.4 %
Ja, vid speciella katastrofer  
  8.8 %
Ja, lite nu och då  
  41.2 %
Nej det gör jag aldrig  
  20.6 %

Totalt har 34 personer röstat.
Omröstningen startade 2013-03-01 19:07

Av Kaela - 31 mars 2013 09:20

Ett lite roligt test som säger sig kunna visa om man är social.

Jag ska inte säga mitt svar - men gå gärna in och pröva.

Om inte annat är det ett sätt att tänka till.

Av Kaela - 31 mars 2013 07:30

Idag är det söndagen 31 mars - påskdagen och Ester har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I vårt land bor  13 596 kvinnor som har förnamnet Ester. Av dessa har 4 912 namnet Ester som tilltalsnamn.

2 män bär också namnet Ester - en av dem som tilltalsnamn.

Ett hebreiskt namn som härstammar från det persiska ordet stara som betyder stjärna - Ester var hustru till den persiske konungen Xerxes och har en egen bok i bibeln.

har funnits i Sverige sedan 1200-talet.

Av Kaela - 31 mars 2013 06:45

 



Man kan inte hjälpa sig själv om man inte hjälper andra.


 Dalai Lama


Av Kaela - 30 mars 2013 08:30

 


Inte mitt bord - inte min business...hur ofta hör vi inte de orden.

Ord som talar om att man frånsäger sig allt ansvar!

Om en annan människa far illa - är det mitt ansvar!


Ja visst är det mitt ansvar - om jag ser det och kan avhjälpa det - eller åtminstone finnas där för den här medmänniskan.

Ibland räcker det att vi går några steg åt samma håll, sida vid sida med den som har det svårt.

Ibland behöver stegen bli många.


Det är mycket tankar i mitt huvud kring hur vi kan ta hand om varandra - finnas för varandra.


Kanske för att jag arbetar med det jag gör.



Ändå inte. Jag tror att jag hela mitt liv har sett det som något oerhört viktigt.


Om vi drar allt till sin spets så är ju hela vårt samhälle möjligt genom att vi ställer upp för varandra.

Ibland professionellt - som när vi behöver tandläkaren eller läkaren...eller kanske bilmekanikern.

Men ibland just som medmänniska.

vara där - räcka en hand - säga ett ord - inte fördöma eller döma när någon misslyckas. Lyfta upp istället på det sätt som behövs!


Att vara där för den som behöver ett handtag.


Har just skickat efter en bok av Barnläkaren Lars H. Gustafsson: Gå med dig - Glädjen i att vara medmänniska.

Visst är boken dyr, men den egentligen enda lyx jag unnar mig är böcker.

Och jag tror boken kommer att ge mig många fina stunder


ja just det - här skickar jag efter den.


Jag kommer att dela med er vad boken gav mig sedan.



Av Kaela - 30 mars 2013 07:00

 



Det arbete som duger är det som blir utfört av duktiga händer,
styrda av en klar hjärnaoch inspirerat av ett kärleksfullt hjärta


Florence Nightingale

Av Kaela - 30 mars 2013 06:30

Idag är det lördagen 30 mars och Holger och Holmfrid har namnsdag!



Jag gratulerar!


 


I vårt land finns 9 475 män som har förnamnet Holger. Av dessa har 1 740 namnet Holger som tilltalsnamn.

29 personer bär dessutom namnet som efternamn.

Holger är ett  fornnordiskt namn, ursprungligen Holmgeir, som är sammansatt av orden holm, holme och geir som betyder spjut.

Har funnits i Sverige sedan 1880.


Hos oss finns  201 män som har förnamnet Holmfrid. Av dessa har 8 namnet Holmfrid som tilltalsnamn

2 kvinnor bär också namnet - den ena av dem som tilltalsnamn.

Som efternamn har 23 personer namnet Holmfrid.

Ett fornnordiskt namn som sammansatt av orden holme och frid som betyder skön, älskad. Namnet bars ursprungligen av kvinnor men numera är det i huvudsak ett mansnamn.

1000-talet var första gången man såg namnet i vårt land - då på Runinskrift på sten vid Gredeby gata, Eskilstuna.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards