Direktlänk till inlägg 21 maj 2008

Kan frivilligsektorn lösa vårdkrisen

Av Kaela - 21 maj 2008 08:22

Via Jinge, uppmärksammas jag på att socialminister Göran Hägglund och jämställdhets- och folkrörelseminister Nyamko Sabuni, skriver på DN debatt om att frivilligkrafter kan lösa vårdproblem.

Det känns skrämmande att läsa tankar och idéer såsom “Ideella krafter inom hälso- och sjukvården ska tillåtas konkurrera på lika villkor med aktörer i offentlig sektor.” och “Att blanda frivilliginsatser med offentligt finansierade tjänster på detta sätt är inget hot mot välfärdsstaten utan tvärtom en grundläggande del i ett fungerande samhälle.”

Det känns som jag hör på tv-reklamen lägsta bud vinner lyxbilen.

Jag vet inte vad som mest klingar oro, men det är någonting i detta som ger varningsklockor.

Många ideella organisationer är ett räddningsplank för de som lever i utanförskap. Samtidigt får också ideell verksamhet agera uppsamlingsplats för många som är pensionärer eller sjukskrivna.
Kan dessa då plötsligt fungera i ett vanligt arbete?
För det är ju så det måste bli om ideella sektorn ska lösa vårdkrisen.


Vidare säger Hägglund och Sabuni

I själva verket spelar den ideella sektorn redan en stor roll som producent och leverantör av olika former av service och tjänster.

Tusentals människor ställer dagligen upp i olika verksamheter där man med engagemang och intresse gör en fantastisk samhällsinsats.


Det har de helt rätt i.

Jag möter i mitt arbete dagligen dessa "änglar".

De gör verklighet av det många av oss bara tänker.

Men om de ska bidra till att lösa vårdkrisen på bland annat våra äldreboenden tror jag de tappar gnistan.

För då blir de utnyttjade och det är någonting helt annat än att ge av ett villigt hjärta sin tid och sina krafter för en medmänniska.

 
 
eva

eva

21 maj 2008 14:45

På äldreboendet där jag är volontär är personalen jättenoga med att påpeka att jag inte får göra något jobb. Knappt att jag får hjälpa den jag ska gå ut och gå med, på med ytterkläderna. Ibland känns det lite fånigt när jag bara står och tittar på. De har även sagt åt mig att säga till när vi är tillbaka från promenaden, så att de kan hjälpa till med att ta av ytterkläderna. Men det där brukar jag strunta i, det är ju faktiskt inte så svårt att hjälpa någon av med jacka och skor. Jag hjälper gärna till med småsaker, så länge inte det ställs krav på mig att jag ska göra det. Jag är en frivilligarbetare och då ska "jobbet" vara frivilligt. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards