Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Kaela - 6 oktober 2010 18:44

Dagens Nyheter skriver om en man som var sjukskriven för depression.

När han fick beskedet att han måste ställa in sig på att heltidsarbeta per telefon blev ångest och fepression förvärrat och två veckor senare tog han sitt liv.


Blir oerhört starkt berörd då jag läser detta.

Vad vet försäkringskassans personal om hur en person som lider av depression reagerar.

Nog borde de veta så mycket som att varje motgång kan förvärra depressionen.

Det tillhör ju faktiskt normal bildning och insikt.



Av Kaela - 6 oktober 2010 15:32

  



En bok som jag kände igen mig har jag just avslutat: "Vem bryr sig"


Vi får träffa Maria som glömmer bort att laga mat och aldrig duschar. Där finns Dagmar som åldras ensam och övergiven framför sitt köksfönster medan klockan tickar.....


Jag har gått vandringen som Anna Sjödin och Thomas Hartman tar oss med på genom Sverige - i min stad - gång på gång.

Jag har gråtit och känt sorg...och det gör jag också när jag läser denna bok


Jag möter dem varje dag....och jag vet att vi kan förändra.

Om inte samhället förändras måste väl vi som har ett hjärta göra det.

Det är helt underbart att se hur människor får ett förändrat liv av att få en frivilligarbetare.

Gå gärna in på vår hemsida och läs berättelser av frivilligarbetare som får se hur deras insats gör skillnad!


Och du - köp boken.

Jag köpte den här: AdLibris där jag också har lånat bilden.


Av Kaela - 6 oktober 2010 15:19

  



Man måste inte gifta sig i kyrkan.

Man kan gifta sig på socialkontoret.

Eller så kan man flytta ihop utan att tala om det för någon.

Det viktigaste är att man vet det själv.
Sagt av ett barn med barns osvikliga känsla för vad som är viktigt  

Av Kaela - 6 oktober 2010 14:54

Människor från USA som besöker Sverige har näst intill halverats på grund av terroristvarningarna skriver Svenska Dagbladet.

Undrar hur länge vi ska hållas i ovisshet.

Det ger ju en kuslig känsla att veta att det kanske finns terroristhot just mot den plats man själv ska till eller är på dagligen.


Och dessutom ser det ju nu som att det kommer att få ekonomiska konsekvenser.

Hur klokt är det att gå ut med ett terroristhot och sedan tiga som muren?





Av Kaela - 6 oktober 2010 11:44

Dagens Nyheter skriver att kvinnors sjukintyg är sämre än män enligt en granskning

Och att detta ofta medför att försäkringskassan oftare ifrågasätter kvinnors behov av sjukskrivning.


Antingen är det så att läkarna oftare är manliga och inte riktigt förstår att kvinnor oftare underdriver än överdriver sina symptom och besvär.


Alternativet - att kvinnor skulle behandlas sämre och deras rättigheter tillgodotas på ett sämre sätt, vill jag inte ens tänka att det skulle kunna vara.





Av Kaela - 6 oktober 2010 06:18


  


Du som är min skugga

och min sol

min måne i den svarta natten


låt aldrig framgången lura mig
eller nederlaget få mig att ge upp

låt mitt hjärta minnas
att misslyckande är en lärdom


ge mig nåd att minnas
att tolerans är
maktens högsta grad,

och att hämndkänslan
är ett svaghetstecken


låt mig minnas att i Dig
är det seger

även mitt i nederlaget


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards