Alla inlägg under maj 2008

Av Kaela - 27 maj 2008 19:43

Jean-Jacques Rousseau




Rousseau föddes i Geneve, som då var en självständig republik, men idag är en del av Schweiz
Hans mor, Suzanne Bernard Rousseau, dog nio dagar efteråt som följd av komplikationer under förlossningen och hans far urmakaren Isaac Rousseau, övergav honom när han var bara 10 år gammal för att fly undan ett fängelsestraff. Han blev därefter omhändertagen av en pastor vid namn M. Lambercier. Åtta år senare lämnade Rousseau Geneve efter flera år som lärling till en notarie samt en engravör.
Då träffade han också sin framtida älskarinna, den 13 år äldre baronessan Françoise-Louise de Warens.
Han befann sig så småningom Under Warensfamiljens beskydd och konverterade då till katolicismen för att, enligt honom själv: "försäkra sig om en utbildning". "Les Charmettes"; huset i vilket han levde under sin tid med Warensfamiljen är idag ett museum dedikerat till honom.

År 1742 flyttade han vidare till Paris för att presentera ett nytt musikaliskt notsystem han uppfunnit för vetenskapsskolan.
Skolan tackade nej till det med skäl att systemet inte var praktiskt eller originellt nog.
I vissa delar av världen används dock fortfarande en version av samma system.
han sa också en hel del kloka saker.

Här kommer ett litet axplock:

"Vi kallar kärleken blind  bara för at tdess förmåga att se vida överskrider vår föreställningsförmåga."


"Ungdomen är den tid då man bör studera visdomen; ålderdomen den tid då man bör utöva den."


"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel"


"Först när man kan förlåta sina föräldrar är man vuxen"



Av Kaela - 27 maj 2008 11:06


 



En ung nybliven präst var ute och gick en dag tillsammans med en äldre erfaren kollega i trädgården.
Han var litet osäker vad Gud hade för uppgift för honom i kallet och frågade den äldre.
Denne gick fram till en rosenbuske och bröt av en kvist med en knopp och gav den yngre.
Han uppmanade honom att öppna knoppen utan att ta bort eller skada kronbladen.

Den yngre tittade vantroget på den äldre och försökte fundera ut vad en rosenknopp hade att göra med att han ville veta vad Gud hade för mening med hans liv och hans uppgift som präst.
Men eftersom han hade stor respekt för den äldre mannen så försökte han öppna rosen och bibehålla varje kronblad oskadat.
Men han förstod snart att detta var omöjligt.

När den äldre såg att den yngre inte kunde öppna rosenknoppen oskadad läste han upp följade dikt


Det är bara en liten rosenknopp,
en blomma skapad av Gud;
men jag kan inte öppna den
med mina klumpiga händer.


Hemligheten hur en blomma slår ut,
känner inte en sådan som jag.
Gud öppnar blomman så vackert,
men i min hand den vissnar och dör.


Om jag inte kan öppna en rosenknopp,
denna blomma av Guds hand,
hur kan jag då tro jag har vishet
att öppna detta mitt liv?


Så jag litar på Honom för ledning
varje ögonblick, varje dag.
Jag vill gå till Honom för guidning
varje steg på pilgrimsvägen.


Livets väg ligger framför mig,
bara min Fader i himlen känner den.
Jag litar på att Han öppnar varje ögonblick,
så som han öppnar rosenknoppen

Skriven av Bryan T. Burgess

 

Av Kaela - 27 maj 2008 11:04



Aldrig är solen så ljuvlig
som ögonblicket
innan den försvinner
vid horisonten


Aldrig är livet så levande
som när vi står öga mot öga med döden....


Tanken vandrar på mjuka fötter
tecknar en bild av ett annorlunda rike


Där väntar oss en kärleksfull famn
allt är skönhet,
bortom fattbarhetens gräns
all vår heta längtan
uppfylld på denna vita strand
där ljuset är vitare än solens
där glada skratt klingar
som silvertoner
i ett evigt NU
Kaela

Av Kaela - 27 maj 2008 08:28


En man planterade en ros och vattnade den noggrant, och innan den blommade så tittade han litet närmare på den.
Han såg knoppen som snart skulle slå ut men han såg också taggarna.
Och han tänkte: "Hur kan en så vacker blomma komma från en växt med så många vassa taggar?"
Han blev nedstämd av dessa tankar och lät bli att vattna rosenbusken. Så den dog innan den var färdig att slå ut.
Routine Care

Så är det med många människor.
Det finns en ros i varje själ.
De gudalika egenskaperna som finns i oss från födseln växer jämte de taggar som våra fel utgör.
Vi ser på oss själva och ser bara taggarna, det otrevliga.
Vi blir missmodiga och tänker att ingenting gott kan komma från oss.
Vi låter bli att vattna det som är gott inom oss och så dör det kanske.
Vi ser inte vilka möjligheter, vilka resurser vi har.

Vissa människor ser inte rosorna inom dem själva.
Någon annan måste göra dem medvetna om dessa.
En av de största gåvor en människa kan äga är att kunna nå innanför taggarna och hitta rosorna inom andra.
Detta är vad som karakteriserar kärlek: att kunna se en människa och känna henne med alla hennes fel, men också upptäcka den ädla själen, och sedan hjälpa henne att förstå att hon kan komma över sina fel.
Om vi visar henne rosen så skall hon besegra taggarna.
Då kommer hon att blomma, och blomma trettiofalt, sextifalt, hundrafalt på det sätt som var henne givet.

Vår plikt i denna värld är att handla så att vi hjälper andra att upptäcka sina rosor och inte sina taggar.
Det är bara då som vi kan uppnå den kärlek som vi bör hysa för varandra. Det är bara då vi kan blomma i vår egen trädgård.



Var och en har fått vår egen färg och vår egen doft.

Vi är lika och ändå unika.
Vi är menade att växa tillsammans och utgöra ett färg och dofthav!


översättning av texten
The Parable of the Rose

Av Kaela - 27 maj 2008 08:19

Hej Teddy och tack för din fina kommentar till "Att vara människa"!
Ta hand om dig!

Av Kaela - 27 maj 2008 06:18

 

  • DU HAR EN KROPP. Antingen du tycker om den eller hatar den så är den din så länge du lever
  • DU LÄR DIG LÄXOR. Du är inskriven i en heltids informell skola som heter "livet". Varje dag i livets skola har du möjlighet att lära dig något. Du kanske tycker om det du får lära dig eller också tycker du att det är ovidkommande eller dumt.
  • DET FINNS INGA "MISSTAG", BARA LÄXOR. Att växa är en tid att lära av erfarenheten, av experimenterande.De "misslyckade" experimenten är en lika stor del av processen som de försök som ser ut att vara definitivt lyckade.
  • EN LÄXA UPPREPAS TILLS DEN ÄR INLÄRD. Du får din läxa i olika former tills du har lärt dig den. Sedan kan du fortsätta med nästa läxa.
  • ATT LÄRA SIG LÄXOR TAR ALDRIG SLUT. Det finns ingen del av livet som inte erbjuder läxor att lära sig. Så länge du är levande finns det nya läxor i beredskap för dig.
  • "BORTA" ÄR INTE BÄTTRE ÄN "HEMMA". När "borta" har blivit "hemma" för dig så finns ett annat "borta" som verkar bättre än "hemma".
  • ANDRA ÄR ENBART SPEGLINGAR AV DIG SJÄLV. Det du ser hos andra är enbart en återspegling av dig själv enligt din egen uppfattning. Se det goda hos andra och låt bli att fokusera på deras skavanker, utan använd hellre dessa skavanker till att se in i dig själv.
  • VAD DU GÖR AV DITT LIV BEROR PÅ DIG SJÄLV. Du har alla de verktyg och resurser du behöver:vad du gör med detta beror på dig. Valet är DITT.
  • SVAREN LIGGER INOM DIG. Svaret på de frågor livet ställer finns inom dig. Allt du behöver göra är att vara klarsynt, lyssna, och tro på dig själv.
  • Av Kaela - 27 maj 2008 06:14

    En röd liten stuga med familj och två barn.
    En röd liten stuga omgiven av grönt.
    Den röda stugan är inte längre röd, den är grå nu
    allt det gröna är borta och det är vitt överallt.
    Familjen är borta, var finns dom?
    Varför är inte dörren öppen?
    Hur myckte jag än försöker, kommer jag inte in
    Dörren förblir stängd
    Jag ligger utanför dörren i dagar, nätter och månader
    Men den öppnas inte
    Var är den snälla familjen?
    Var är alla smekningar, och var är min mat?

    Jag hör någon komma och jag reser mig på ostadiga ben.
    Det är pappa, å vad glad jag blir!!!
    Men han ser mig inte, och märker mig inte när jag lätt smeker mot hans ben
    Nu tittar han på mig, men det är något som är fel..
    Han stöter undan mig och fortsätter mot uthuset.
    Han hämtar något och försvinner snabbt, fast han hör hur jag jamar så bryr
    han sig inte om mig.
    Jag står kvar ett tag ifall han kommer tillbaka.

    Men jag märker hur trött jag är
    Hungern sliter i mig, och jag går sakta tillbaka till min plats utanför dörren
    Jag lägger mig på den kalla stentrappan
    Snön faller ovanför mig, täcker mer och mer av min kropp.
    Jag slumrar till och tänker på sommaren, öppna dörrar, smekningar och mat
    Minns hur barnen lekte och skojade med mig och tyckte att jag var världens
    gulligaste katt.
    Minns hur vänliga alla var
    Men nu är det kallt och alla människor är borta
    Pappan var så bitter och kall...varför? Vad har jag gjort som är så fel?
    Jag älskar ju honom..pappa...

    Min päls är nu tovig och ena ögat igengrott av var efter ett slagsmål med en
    vildkatt.
    En vildkatt om kanske haft det som jag men som klarat sig
    Jag spänner öronen en sista gång ifall någon kommer, men det är så tyst.
    Kylan biter i mig, men jag tänker på sommaren och känner mig varm.
    Snön har nu täckt hela mig, men jag känner värmen från sommaren

    Jag känner sommarens sol värma min kalla kropp...jag ler..minns...

                      ..och sluter ögonen för evigt...

    Presentation

    Fråga mig

    144 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
          1 2 3 4
    5 6 7 8 9 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30 31
    <<< Maj 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok

    Översätt bloggen

    Andras bloggar

    Läsvärda bloggar


    Ovido - Quiz & Flashcards