Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Ljusets dotter av Elisabet Nemert

Av Kaela - 13 juni 2011 10:56


 


Stor del av helgen har jag ägnat åt att läsa en helt underbar bok: "Ljusets dotter" av Elisabeth Nemert.

Det är en historisk roman från 1770 talet.

Bokens huvudperson är Maria - den unga dottern i förmansfamiljen på Edsbergs slott i Sollentuna.

Pappan är rå och grym - och Marias mor en kuvad och slagen kvinna....


Här kommer et litet utdrag ur boken:

"Tyst, utan att så mycket som en viskning kom över hennes läppar räknade hon slagen,försökte mäta smärtan.
Tyst formade hon orden, bad samma bön till den frånvarande guden däruppe i sin himmel att fadern skulle sluta, att han äntligen skulle ha tömt sin vredes bägare i botten.


Och det innan det var försent,innan moderns sargade kropp skulle ge upp, innan hennes plågade själ bestämde sig för att lämna sin jordiska boning.

Hon bad till Gud att han skulle förbarma sig över dem, att han skulle hejda faderns hårda knytnävar innan de nådde sitt mål, moderns skyddslösa kropp.


Men som så många gånger förut tycktes hennes ord stanna inom henne, de saknade kraft, eller var det kanske hopp?

Minnen från en barndom av skräck, av rädsla för att modern skulle tas ifrån henne, hade tvingat henne att glömma, tvingat henne att förneka minnena. men ibland, i drömmen, när vaksamheten gått till vila kastade de sig över henne likt hungriga vargar.

När hon som liten försökt gå emellan, försökt hindra fadern att i fylla och raseri ge sig på den han inför Gud, präst och församling lovat att älska och ära i nöd och lust.
Hon bar fortfarande på spåren, skulle få göra så under resten av sitt liv.

 

Genom den tunga väggen intill kammaren trängde ljuden av faderns tunga andhämtning och moderns kvävda snyftningar.
Ännu en gång räknade hon slagen, försökte mäta smärtan."

 

Som ingen tidigare bok jag läst visar Elisabets roman vad som händer med barnen i den familj där mannen misshandlar sin kvinna.
Det som hände i slutwet av 1770 talet i förmansstugan det händer ju fortfarande i miljonområden, radhus och villor i vårt land.

Så trots att detta är en historisk roman är den skrämmande aktuell.

Elisabets sätt att behandla språket är såå begåvat - och jag har verkligen fått en ny favorit bland nutida svenska författare.

Kan varmt rekommendera boken.


Jag köpte den här


 
 
Pastorsfrun

Pastorsfrun

13 juni 2011 20:40

Tack för boktipset!! Jag vill läsa någon bra bok och är så kräsen... Men den där låter jättebra!
Kramar Mia

http://pastorsfrun.blogg.se

Kaela

14 juni 2011 08:10

Ja det är en otroligt stark bok - en bok som berör....
Så jag är säker på att den boken kommer att ge dig mycket.

Kramar/Kaela

 
Ciccis bokblogg

Ciccis bokblogg

11 juli 2011 08:51

Min favorit bland Elisabet Nemerts böcker är "Bortom stjärnan", det var även den första jag läste.

http://ciccisbokblogg.blogspot.com

Kaela

11 juli 2011 09:31

Tack för det tipset Cissi....det får bli mitt nästa bokinköp.
Vilken härlig blogg du har.
Verkligen något att rekommendera för den som söker en bra bok att läsa.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards