Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Vad händer med våra barn

Av Kaela - 31 januari 2014 09:57

 





Detta säger en 11-åring


"Barbie och Bratz-dockor slutade jag med när jag var sju år, säger Nikita. Det skulle vara pinsamt om någon kompis såg att man lekte med leksaker. Man är ofta ganska rädd för vad andra ska tycka i vår ålder.

I stället är det mer vuxna produkter som gäller – trendiga kläder, dataspel och mobiltelefoner. Mer än hälften av svenska nioåringar har i dag en egen smart mobil, visar en aktuell studie."

saxat ur Svenska Dagbladets artikel av Anna Lagerblad


Vad händer med våra barn?

De blir tonåringar i en ålder då vi möjligen hade lämnat dockvagnen för Barbiedockan.

Är det okay att en elvaåring har ett enda intresse som går utanpå de flesta andra intressen?



 
 
Min kamp i livet

Min kamp i livet

31 januari 2014 11:11

Jag tycker det är skrämmande!
Min dotter har svårt att ha en egen åsikt utan vill gärna tycka som hennes kompisar. Jag ser henne som en följare, fastän jag har försökt lära mina barn att ha en egen åsikt, det finns inget rätt eller fel så har det blivit så. Dom har gått på dagis från dom var runt ett år. Stora grabbarna började hos dagmamma när dom var 3 respektive 1,5 år och där ser jag en skillnad men samtidigt var det på 90 talet.
Om nu det skulle göra någon skillnad!?

När jag var liten lekte jag och mina kompisar med dockor tills vi gick i femman/sexan!
Skulle vilja se den 11 åring i dag som gör det.
Det är smink, vuxenkläder och telefoner som gäller och att leka är ute, nu "hänger man" tillsammans.
Tänk om dom visste hur viktigt och skönt det är att kunna vara barn.

I min sons klass är det han och en till som inte har en egen telefon, dom har iphone eller en smart och jag förstår inte varför? Och hur föräldrarna har råd? Jag har tur, dom tjatar inte om det heller för dom vet hur jag tycker och är det något spel dom vill spela så får dom låna familjens surfplatta.
Dessutom vet vi inte än hur det är med strålningen!
Jag har svårt för den här utvecklingen som går i rasande fart.
Jag tycker inte synd om mina barn bara för att dom inte har en egen telefon, surfplatta eller dator, jag tror det förstör mycket av deras fantasi och jag är otroligt tacksam att min 6 åring och 9 åring fortfarande älskar att vara ute och leka även om det innebär att det är svårt att få kompisar att hänga på!

Långt inlägg blev det men det här är en sån fråga som tar fram hornen hos mig ;-)
Låt barnen vara barn!

Kram Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

Kaela

31 januari 2014 16:59

Hej Catarina!

Var in och hälsade på i din blogg.
Du ser spåren.

Så tufft du har det!
Känner verkligen med dig!

Nej det är ju så att man inte bor på en öde ö med sina barn och få igenom just de värderingar man tycker är viktiga.
Och jag tror att det är många föräldrar som delar din oro.
Det är inte lätt att vara förälder idag.
Faktiskt glad att mina barn är vuxna.
Men minns känslan av hur det är när det är viktigare vad kompisarna tycker än vad mamma och pappa tycker.
Kramar om dig och önskar dig en skön helg.
(Hoppas att du får den hjälp till medicin du behöver)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards