Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

Rebecca: Ur barns och dårars mun...

Av Kaela - 16 juli 2008 14:16

...skall man höra sanningen, sägs det ju. Jag snubblade över några guldkorn ur boken "Gud som haver barnen kär har du någon ull" på temat familj, föräldrar, syskon - och lite till, som jag gärna ville dela med mig av. '


Om familj


I en familj kan man säga precis vad man tycker utan att vara rädd för att någon annan ska tycka likadant HÅKAN 6 år


En genomsnittsfamilj är en familj som aldrig upplever något roligt. Den har nog varit gift väldigt länge. WANDA 7 år


När hela familjen tuggar på något samtidigt då är det familjemiddag TONY 6 år


En familj börjar för det mesta med gammelmormor och gammelmorfar och slutar med dig. INGA, 7 år.


Många i min familj är döda och hänger på väggen. TOBIAS, 6 år.


syskon


Jag tycker inte om att andra slår min lillebror, det är det liksom bara jag som har rätt till. NORA, 8 år


I svåra stunder, när alla föräldrar är emot en, kan det vara bra att ha syskon. MATILDA, 6 år


Det värsta med att slåss med syskon är att man kan skada sig själv. JACOB, 7 år


föräldrar


Det är väldigt typiskt för föräldrarna att skylla på sina barn om det till exempel inträffar en katastrof i lägenheten. OLIVER, 6 år


Barnuppfostran är något av det tuffaste föräldrarna kan hålla på med. Många ger sig inte förrän du är fjorton, femton år gammal. TONY, 6 år


En mamma är egentligen bara en flicka som har råkat bli stor. ANNIKA, 8 år


Om ens föräldrar är väldigt arga kan man försöka göra som de säger en stund. IDA, 6 år


En äkta man är egentligen en slags pappa. Han är bara lite nyare. NELLY, 5 år


barndomen


Det viktigaste är att man kommer från ett tryggt och labilt hem. Margaretha, 7 år.


Barndomsminnen är något man måste dras med hela livet. HANS, 6 år.


far- och morföräldrar, förr i tiden, och annat gammalt...


Barnen ska ärva jorden. Men jag ska också ärva ett silverhjärta med pappas tänder i av farmor. CLAIRE, 5 år


Mormor dog innan jag föddes, stackarn. EMILIE, 5 år


Min farfar och farmor är ganska unga. Det är för att de var barn när de föddes. EMIL, 7 år


Det som var lättare förr i världen var att man visste lite mer om sin egen familj. Man kunde ana konturerna av den, kan man säga. PER, 9 år.


Förr i världen brukade männen ha hatt. Det har jag sett på ett fotografi. Men nu har de gått över till bil. ANIA, 7 år.


Förr i tiden sa man ”Jag älskar dig” till folk. Nu behöver man som tur är inte anstränga sig så förfärligt längre. Jag tror det räcker med att man säger ”Kom hit!”. HOLGER, 8 år.



Världen, universum och allting...


Världen börjar i Sunne, men vart den slutar vet jag inte. ANTON, 10 år.


Universum slutar aldrig. Eller så slutar det där Guds hus börjar, precis vid hans staket. RASMUS, 7 år.


Gud gjorde Maria med barn och sedan stack han till himlen. Så fick Josef skulden. MOA, 6 år.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards