Direktlänk till inlägg 5 december 2009

Femitolvrörelsens Stig Wallin dog idag på morgonen - på tjugoårsdagen av rörelsens grundande

Av Kaela - 5 december 2009 16:18

 

  

 

Stig Wallin, grundaren och ordförande i 5i12 rörelsen avled nu på morgonen efter en tids sjukdom.

Mycket märkligt sammanträffande eftersom 5i12 rörelsen firar 20 års jubileum just idag.

 

Vem är Stig Wallin och varför blev han grundare till en röresle som kallas femitolv och som verkar mot främlingsfientlighet.
Fem i tolvrörelsen föddes hösten 1988 då ungdomar i Härnösand vägrade acceptera våld och trakasserier riktad mot stans nya medborgare, flyktingarna.

Några ungdomar sa: "Vi måste göra något".

Från mun till mun spreds budskapet: "Kom till torget på söndag, fem i tolv".

Den bärande idén var enkel, ett personligt budskap, ingen affischering, inga annonser.

Tusentals gamla och nya Härnösandsbor har åtskilliga deltagit, medverkat och fyllt ett, i vanliga fall, öde torg.

 

Så hände något som normalt sett borde ha raserat hela denna nyfödda rörelse;

En man med utländskt ursprung dödade två unga svenska kvinnor.
En av dem, Sara, var med och bildade Fem i tolv-rörelsen.
Utan Fem i tolv möten som samlade människor fyllda av sorg och förtvivlan, ångest och skräck, vet ingen i dag hur det hade slutat.


Stig Wallin, Saras far, blev en drivande kraft bakom rörelsen.

 

Så idag har världen mist en mycket vis och god människa.

En man som visste att hämnd och bitterhet utarmar människan medan förlåtelse och kärlek helar.

 

Jag har aldrig träffat Stig Wallin i verkliga livet- men jag har följt hans sorg och hans arbete.

Och idag känner jag verklig sorg över att denne man har lämnat oss!


Stig föddes 19 juni 1943 och det känns som hans liv blev för kort.

Sänder många varma tankar till hans hustru och familj!

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Camilla

5 december 2009 18:42

Fy vad ledsen jag blir. Jag jobbade tillsammans med Stigs dotter Sara, en jättemysig tjej som ville alla väl. Hoppas de har möts igen på en bättre plats.

 
Monica

Monica

6 december 2009 09:59

Ja det är stort att kunna förlåta, själv skulle jag nog aldrig kunna förlåta någon som ansåg sej ha rätt att döda mitt barn.

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Allan Schwartz

7 december 2009 16:02

Vi kommer att sakna din värme och kärleksfulla hjärta. Ditt sätt att möta alla människor lika oavstett religion, kulrur och etnicitet. En sista farväl från romerna i norrbotten, västerbotten och västernorrland. våra varmaste tankar går till din familj och må Gud ge dem styrka.

Vila i Frid du svagas förkämpe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards