Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

Man är vad man heter

Av Kaela - 4 mars 2011 16:11

Som du har sett av mina Dagens namnsdag så har våra namn olika betydelser.

Men betyder det verkligen något vilket namn ett litet barn får.

Kommer det att hjälpa henne/honom i skolan, att hitta partners, i karriären....


Ja jag tror faktiskt det.

Även om betydelsen är något vi alla kan ha olika uppfattningar om.


Säg mig vad du heter och jag ska säga dig vem du är... Våra namn är inte bara kombinationer av bokstäver och ljud.

Namn rymmer också föreställningar om bärarens person.


Hej jag heter Kennet.

Vad får du för association?


Ja just det - född i arbetarklass, troligtvis bilmekaniker - och kanske raggare eller hur?


Men  -  hej jag heter Louise - det ger dig andra associationer.

Troligtvis född på Östermalm eller motsvarande "fina" stadsdel i sin hemstad.

Läser på Universitet- samhällsekonomiska programmet kanske....


Vare sig vi vill eller inte, ger våra namn associationer och ut­ifrån dessa skapar

sig andra människor ett första intryck av oss.

Så kanske ska man tänka på det (eller skulle ha tänkt på det när det begav sig) när man ger sina barn namn.


Någon som heter Charlotte Hagström har faktiskt till och med skrivit en bok om detta: "Man är vad man heter"


Adlibris


Bokus






 
 
caja

caja

4 mars 2011 16:56

Tänk att detta har jag nog aldrig skänkt en tanke...eller har jag det omedvetet kanske..eller medvetet för att sen glömma....

Jag undrar vad mitt namn säger om mig...gulp...

Kram till dig och ditt fina bloggnamn Kaela/caja

http://www.cajasfoto.blogspot.com

Kaela

4 mars 2011 20:16

Tack Caja!

Och tack för att du gillar mitt bloggnamn och är senare delen av mitt namn.

Kram
Kaela

 
Rebecca

Rebecca

4 mars 2011 17:52

Den numera pensionerade professorn i idéhistoria Ronny Ambjörnsson kallade sin självbiografi "Mitt förnamn är Ronny", och särskilt första delen handlar ganska mycket om det där med förnamn och vad de säger.

Själv kom han ur arbetarklassen (som ju förnamnet skvallrar om), och han skriver om att han var bara en av många Ronny, Conny osv i småskolan, men att det blev tunt med den sortens förnamn omkring honom redan i gymnasiet (han föddes på 1930-talet, så när han gick i gymnasiet var det ju långt ifrån självklart att man gjorde det, särskilt om man kom ur arbetarhem). Det var visst bara han och en pojke till (om jag minns rätt) i gymnasiet som hade så avslöjande namn, och de hade någon slags ömsesidig outtalad överenskommelse om att inte låtsas om varandra, för det gällde ju att ligga lågt med sin bakgrund bland de fina familjernas barn.

En jättebra bok! Rekommenderas!

http://libreb.blogspot.com

Kaela

4 mars 2011 20:15

Kul att du har läst den kära dotter.
Jag har det inte.
Men skulle gärna göra det!

Kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

5 mars 2011 08:23

Mitt "alias" här har jag fått av mina syskonbarn. Jag skickade så många kort till dem och så fick jag namnet "skrivmoster/postmoster" eftersom jag jobbade på Posten också...
Mitt rätta namn betyder "seger i strid".. och det är kanske synonymt med mig - jag har en stark vilja och viss envishet.
Kul detta med namn!
Kram!

http://www,skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

5 mars 2011 09:42

Då fick du ett rätt namn från början - och ett rätt alias av dina syskonbarn.
Underbart!

En stor kram från ett soligt Östergötland

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards