Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av Kaela - 2 oktober 2011 19:40

Blev förskräckt när jag läser i Dagens Nyheter att var tionde person blivit utsatt för s.k stalking i Sverige.

Men glad över att se att det blivit brottsligt!!

Hur kan man bara ge sig till att kolla upp och förfölja en annan människa.

Självklart ska man straffas - man tar ju tryggheten från någon annan!!

Av Kaela - 2 oktober 2011 14:06

Trots en hög skilsmässostatistik tror vi svenskar på livslång kärlek skriver Svenska Dagbladet i sin artikel.

Kanske ännu mer förvånande att 49 procent anser att vi är alltför snabba med att gå till advokaten när det blir trubbel i äktenskapet.

Frågan är: Är det allas vår innersta dröm - att kärleken ska hålla livet ut.

Om det är så - vad är det som gör att det så ofta inte blir så?

Skilsmässa är ju en känslomässigt svår upplevelse för alla inblandade - och inte minst för barnen.

För samhället är det dessutom en dyr historia.

Institutet för äktenskap och familj i Kanada har släppt en ny forskningsrapport om samhällskostnaden kostnaden för de splittrade familjer som blir resultatet av skilsmässor där man konstaterat att kostnaden för skilsmässorna ligger på 51 miljarder kronor för Kanada som land.

Och annan internationell forskning, främst från Storbritannien, visar att skillsmässor är en av de säkraste vägarna till fattigdom.

Ändå anser jag att sorgen och smärtan för de inblandade är den allra största anledningen för ett samhälle att göra allt som är möjligt för att hjälpa människor att hålla ihop.

Och - kanske vi - varje individ och varje par kan göra åtskilligt också.

Gräset är bara grönare på andra sidan tills vi är där.





Av Kaela - 2 oktober 2011 10:45

 



Man måste ha gått igenom åtskilligt för att ha barnasinnet
kvar.

 

Gunnar Ekelöf

Av Kaela - 2 oktober 2011 08:30

Jag har fått en ros av Eva som gör mig riktigt glad från Eva en bloggvän som jag faktiskt kände innan jag startade bloggen - och som jag mött två gånger i verkliga livet.

Korta stunder på ett utefik i min stad vid båda tillfällena.

Den vanan måste vi ta upp Eva!



Med rosen följer fem frågor:


Varför började du blogga:

Jag började blogga därför att en god vän uppmuntrade mig.

Hon gav sig inte förrän jag startat bloggen - och det är jag väldigt tacksam för idag!
Ni fina bloggvänner som jag fått genom detta ger mig alla så mycket.


Vilka bloggar följer du?

De som du ser på högra sidan förstås - men också en del andra....särskilt peosibloggar.


Favoritfärger.

Om man tittar på mina kläder är det vitt, svart och beige.

Men jag älskar lila och tegelfärg.
Faller ibland för ett klädesplagg i någon av de färgerna - men modet sviker oftast när det kommer till att bära dem.

Men jag har en lila skinnsoffa som börjar bli riktigt medtagen - men hur ska jag kunna kasta den?

 

Favoritfilm.
"Skicka vidare" - utan tvekan.

Den filmen såg jag på TV och blev så tagen att jag såg till att den hamnade i min hylla.

När jag vill känna mig riktigt inspirerad ser jag den om igen.


Vilka länder drömmer du om att besöka.

Det är så många så det blir svårt att välja något.

Men - någon måste jag väl skriva ner här.

Så - ja det blir Egypten, men då vill jag vänta tills det är lite lugnare- är ingen äventyrare.


Så blir det min tur att ge utmärkelsen vidare:


Det blir Gunilla som bjudit in till den tunga vandringen att mista sin son.

Och för alla fina dikter hon delar med sig av.

Kristina för hennes stora mod att inbjuda oss alla till hennes vandring på törnestig. Och för hennes otroliga förmåga att hitta den lilla glädjen som skimrar även över svarta dagar.

Susanne för den positiva livssyn hon hela tiden förmedlar och för de fina foton hon låter oss titta på.

Skrivmoster för hennes fina skildringar om livet långt uppe i norr och för hennes fina dikter.

Anna för hennes kämparanda och för hennes förmåga att göra om det svåra till trappsteg


Jag skulle vilja givit denna utmärkelse till varenda blogg jag följer - för alla är mer än värda en ros och flera rosor.

Men det kommer - en dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards