Direktlänk till inlägg 1 juni 2012

Kvinna misshandlades av pojkvän och vräks....upprörande!

Av Kaela - 1 juni 2012 18:44

Jag blir upprörd när jag läser i Dagens Nyheter om en kvinna i Göteborg som blev vräkt på grund a grannarnas klagan då ex pojkvännen kom på besök och misshandlade henne.

Av vad jag förstår av artikeln har det skett vid flera tillfällen - och dessa grannar borde skämmas - som istället för att ingripa till förmån för en våldsutsatt kvinna - arbetar på att få henne vräkt!!!


Tänk om vi kunde lära oss att vi alla angår varandra - och att vi faktiskt också har ansvar för varandra!




 
 
Ingen bild

pelle

1 juni 2012 20:09

det låter för enkelt och envinklat för att vara sant...

Kaela

1 juni 2012 20:37

Det måste vara en man som säger det!

Allt gott till dig Pelle!

 
Ingen bild

Sanna

1 juni 2012 20:16

Det är verkligen något man kan undra över.
Men det är jobbigt att vara där och höra det hela och för feg/rädd för att ingripa.
Lättare då att få bort henne så blir jag inte påmind om min svaghet.
Ha en fin helg

Kaela

1 juni 2012 20:37

Ja tyvärr- och så glömmer man att hon är en människa precis som jag - med rädslor och oro.

Kram och en fin helg till dig också!

 
Ingen bild

Urban

1 juni 2012 20:52

Det är jättetragiskt när någon utsätts för våld och det kan aldrig försvaras. Men jag kan inte förstå varför kvinnan gång på gång släppte in sitt X. Man har ju ansvar för de man släpper in i sin bostad. Vet man dessutom att man riskerar att bli utsatt för våld så bör man ju låta bli att öppna när Xet knackar på. Folk har faktiskt skyldighet att inte utsätta sig själva eller andra för fara.

Kaela

2 juni 2012 08:54

Svaret på den frågan ligger i hur en kvinna som misshandlas tappar allt självförtroende.
Om du ska få en person lydig ska du inte vara snäll - då ska du slå.
Tyvärr en sanning som alltför många kvinnor - och även en del män, fått uåppleva.

Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

Dan

1 juni 2012 21:30

Som pelle säger så låter det för enkelt och envinklat för att man ska acceptera det direkt. Det har inget med att man är man eller kvinna för att tänka så. Självklart ska en kvinna eller man som blir misshandlad få hjälp både av myndigheter och sina medmänniskor. När en misshandlad kvinnas fall blir offentlig så brukar hon ofta få hjälp. Hon måste ha fått varningar från hyresvärden innan själva vräkningen så hon har haft tid att agera (hon bode ju ensam och hade problem bara när han kom på besök). Det är så lätt att välja sida och dömma utan att veta hela historien. Jag har hur som helst väldigt svårt att acceptera att hon vräktes för att hon blev misshandlad. Det kan finnas mycket mer i den historien.

Kaela

2 juni 2012 08:53

Det gör det i de flesta histoier.
Finns mera.
Men jag tror att vi - som är omgivning alltid ska vara beredda att hjälpa på det sätt vi kan - istället för att döma och handla på första impuls.
"Vräk kvinnan, så blir det lugnt!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Mats

1 juni 2012 22:08

"– Det är inte rimligt, eftersom störningarna bara skett när han kommit hit och bråkat, och aldrig på grund av mig"

Första gången hon släppte in honom och det blev halablo kan jag köpa men uppenbarligen har kvinnan släppt in honom ett flertal gånger, med samma resultat.

Genus är fantastiskt snedvridet idag. Hade det varit en man hade ingen brytt sig / sagt "men idiot öppna inte när hon ringer på". Men men... offer rollen är bekväm och ingen vågar säga det uppenbara: "idiot". Förutom till mig nu då för att jag är en man och säger det.

Kaela

2 juni 2012 08:51

Var glad att du aldrig behövt vara i offer-rollen.
För det är jag säker på att du inte har - med tanke på ditt påstående att den rollen är bekväm.-

Ha en fin helg!

 
Ingen bild

Robert

1 juni 2012 22:18

Varför släppte hon in den bråkande ex-pojkvännen? Om han nu bara bråkar så varför öppnade hon dörren i stället för att ringa polisen?

Kaela

2 juni 2012 08:50

Givetvis av rädsla.
Rädslan får oss att göra fel saker.
Och om någon är rädd så är det en misshandlad kvinna.
Och hon har, som jag svarade på en annan kommentar - fått allt sitt självförtroende bortslaget.

Tack för ditt svar och ha det gott!

 
Ingen bild

troll

1 juni 2012 22:49

Tycker hyresnämnden går på fel linje. Grannar som fjäskar för hyresvärdar och folk som muckar gräl och provocerar är värst. Sådana som tar skitjobbet med sig hem. Sådana där par som sitter hemma och eldar upp sig för småskit ingen människa ens bry sig i.

Sen spelar det ingen roll om det är grannar, inneboende eller pojkvänner eller hyresvärdar som terroriserar. Ingen människa skall bli vräkt för att de skyddar sitt hem.

Det finns en brottsbalk för hyresvärdar, inneboende, hantverkare, pojkvänner, par också.

Uruselt av hyresnämnden och de fega grannarna.

Kaela

2 juni 2012 08:49

Absolut.
Vi borde lära oss. vi människor att alltid undersöka och fundera över vad som ligger bakom något - istället för att handla på hörsägner och det som vi inte säkert vet.

Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

André

2 juni 2012 03:22

Vill bara påpeka att det inte bara är grannarna som ska ingripa utan också personen själv. Är hennes idiot till ex-pojkvän anmäld till polis för misshandel? Varför släpper hon in honom i lägenheten? Självklart ska grannarna säga till om/när de ser/hör något, men offret självt måste ju också se till att anmäla, annars händer ju inget...

Kaela

2 juni 2012 08:48

Kanske har du aldrig varit nära en kvinna som fått allt vad självförtroende heter bortslaget - jag har...och därför vet jag att vi runt omkring har ett oerhört stort ansvar!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Sanna

2 juni 2012 09:06

Jag kan inte låte bli att se att de flesta som kommenterat här är inne på samma linje som "grannarna" - det tar för givet att den här kvinnan vill ha det så här - och att hon inte bryr sig om att det stör.
Rädsla - oavsett om det är barn, kvinna eller man - är så starkt att det kan få en människa att gå mot sin egen intuition.
Har hon sedan sin självkänsla borttagen - av denna kille eller sedan tidigare så hennes vilja inte mycket att säga till om - ens hos henne själv.
Visst hon har säkert fått varningar sedan tidigare och hon borde enligt allt sunt förnuft inte släppa in honom. Okej hon är en idiot som några skrev - så då är det väl rätt att vräka henne och för pojkvännen rätt att misshandla henne - för hon är ju inte någon människa med känslor och behov som oss andra hon är en idiot.
Bland oss människor får man inte vara svag - då är man inget värd!
DEt är logiken av resonemanget som varit här.
Offer är ingen bekväm roll att vara i - den är den svåraste som finns även om man "väljer" att stanna kvar i den.
Och det blir inte lättare av att andra tycker man är dum i huvudet - man behöver någon som tror på en för själv gör man det inte!
Jag är så tacksam för att jag inte varit i hennes sits!

Kaela

2 juni 2012 10:38

tack Sanna för ett kunnigt, insatt och starkt inlägg.
Jag kan inte heller låta bli att notera att de som svarat så som du citerat är män.
Det är tvärtemot vad jag skulle vilja säga- men jag kan ju inte undvika att se det jag ser.
Om jag vore man skulle jag skämmas å mitt köns vägnar att det finns män som gör en kvinna så illa.

Tack Sanna - och en riktigt fin helg till dig!

 
Ingen bild

Urban

2 juni 2012 11:11

Denna debatt visar hur orimlig debatten kring utsatta kvinnor egentligen är. De skall ha rätt att släppa i män som misshandlar dem och sedan anser många att det inte är de själva har något ansvar. Visst har de ansvar. I det fall som diskuteras nu visste ju kvinnan att mannen brukade misshandla henne och så är det i många fall. Om vi gå ner i ålder så vet alla tjejer vilka killar i omgivningen som är våldsbenägna. Trots detta är dessa killar ofta väldigt attraktiva bland tjejer. Därför premierar tjejer från tidig ålder våldsamt beteende. Hur skall då dessa killar fatta att våld är fel, det har ju blivit en del av deras identitet. Om vi skall få bort våldet mot kvinnor måste vi lära unga tjejer att stoppa våldsbenägna killar. Sedan håller jag med om att våld är fel, men samtidigt vill jag betona att vi skall undvika att utsätta oss för fara. Det är knappast konstigt att grannarna inte ingriper. I liknande fall som jag hört så har alltid kvinnan avvisat all hjälp, bagatelliserat våldet och uttryckt sitt ogillande över de som velat hjälpa henne. Hur skall man då kunna hjälpa?

Kaela

2 juni 2012 11:35

Det är före det första slaget - eller direkt efteråt som kvinnan kan välja
Sedan blir det betydligt svårare.
Det är inte kvinnan som är utsatt som ska stoppa mannen.
Hon klarar det oftast inte.
Det är vi som är runt om - och förstås - samhällsinstanser som polis bland annat.
Kvinnor är sköra förstår du -

ha en skön helg

 
Ingen bild

Nisse

2 juni 2012 18:00

Jag tror faktiskt att de här kan vara de bästa för henne.
Nu tvingas hon ta itu med situationen och se över hur hon vill ha de.

Ingen kommer någonsin att få hjälp om de inte själva tar första steget, spelar ingen roll om de är som i kvinnans fall eller om de gäller ungdomar med depressioner.

Det jag frågar mig är varför hyresvärden/störningsjouren inte kontaktat polisen om de får in anmälningar om bråk i en lägenhet.

Kaela

3 juni 2012 09:41

Jag håller med dig om att man kanske vågar hoppas att detta tragiska ska leda till att hon får hjälp.
Men ibland måste någon annan räcka ut sin hand - vi klarar inte första steget själva.
Och visst kan man fråga sig varför inte polisen kopplades in på störningarna.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards