Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Ur Elisabeth Kubler- Ross bok "Leva i livet" "Kärlek är att bry sig om"

Av Kaela - 12 juli 2012 09:13

 

Att finnas till hands är det allra mest centrala när det gäller kärleken. liksom i livet och i döendet.

För många år sedan upptäckte jag något intressant på ett sjukhus där jag arbetade.

Många av de döende patienterna hade börjat må så bra, inte fysiskt men psykiskt.

Det berodde inte på mig som var läkaren, utan på städerskan.

Varje gång hon gick in till någon av de döende patienterna hände det någonting.

Jag kunde ha gett en miljon dollar för att få veta hennes hemlighet.

En dag träffade jag henne i korridoren och sa ganska tvärt: "Vad gör du med mina patienter."


Jag städar bara rummen sa hon i defensiv ton.

Fasr besluten att förstå hur hon gjorde för att få människor att må bra, följde jag efter henne.

Men jag kunde ändå inte räkna ut vad det var för speciellt som hon gjorde.

När jag hade spionerat på henne i ett par veckor tog hon tag i mig och drog in mig på ett rum innanför sköterskornas expedition.

Där berättade hon att en av hennes barn blivit svårt sjuk en vinter.

Mitt i natten tog hon sin treåring till akuten där hon satt med honom i knäet och väntade på att en läkare skulle komma.

Men det kom ingen och hon satt där och såg sin sin lille pojke dö i lunginflammation.

Hon beskrev all sin smärta och förtvivlan utan negativism.

"Varför berättar du det här# undrade jag. "Vad har det att göra med mina patienter."

"Döden är ingen främling för mig längre" svarade hon. "Den är som en gammal bekant. Ibland när jag kommer in till någon av de döende ser de så rädda ut. Jag kan inte låta bli att gå fram till dem och klappa om dem. Jag berättar att jag sett döden och när den kommer så går det bra.

Sedan stannar jag bara där hos dem. Jag kanske vill springa därifrån, men det gör jag inte. Jag försöker finnas till för en annan människa. Det är kärleken.

Utan någon psykologisk eller medicinsk utbildning visste den här kvinnan ändå en av livets största hemligheter: kärlek är att finnas där, och bry sig om.

 
 
madde- highheelslady

madde- highheelslady

12 juli 2012 10:12

Hej hej Kaela, jag tänkte bara komma in och säga att mellan 14.00-15.00 Uppdateras Relationer&Sex
med '' Vem är du i syskonskaran och hur styr det ditt kärleksliv? ''

Hoppas att du kommer in och läser:)
Önskar dig en fortsatt bra dag

http://highheelslady.bloggplatsen.se

Kaela

12 juli 2012 11:21

Du har en jättefin blogg Madde - men tyvärr hinner jag inte med att delta i tävlingar eller frågesporter så jag har helt valt bort det.

Allt gott till dig!

 
Eva

Eva

12 juli 2012 10:38

Perfekt utdrag ur bok en!
Det är just så lätt, och så svårt!

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

12 juli 2012 11:20

Elisabeths böcker är starka rakt igenom - men kanske är detta det absolut starkaste avsnittet.
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards