Direktlänk till inlägg 3 augusti 2014

För att kunna älska andra måste man älska sig själv

Av Kaela - 3 augusti 2014 07:50

 





Nej det är inte egoistiskt  att älska sig själv - fast det är lätt att tycka så.

Det är snarare något som både är svårt och viktigt att jobba med för alla människor.

Skälet är enkelt.


Den som älskar sig själv mer har mycket mer utrymme för att ge andra människor uppmärksamhet och omtanke.

Den som älskar sig själv blir helt enkelt generösare som människa.

Om man upplever sig själv som någon som inte är värd att älska blir man inte generös - oftare avundsjuk och bitter.

Detta hör man ofta - och ja- jag vet att jag har skrivit ofta om det.

Kanske för att jag ofta tänker på det i de många möten med människor jag har.


En människa som älskar sig själv är:


Öppen för andras idéer och åsikter och inte blir hotade av dem

Vill att andra ska lyckas med det de gör

Är generös med att berömma andra

kan ta sig själv med fel och brister lite grand med en klackspark.

Vill andra väl


Tycker du det är svårt att älska sig själv?

Ja, om man hela livet har levt med ett självförakt så är det inte lätt.

Men det går.


Försök att tänka på saker du lyckats med snarare än att låta ditt huvud förmörkas av allt du tycker att du misslyckatse med. '

Allvarligt talat.

Det är ditt jobb att bli din egen bästa vän och inte trycka ner dig själv.

När du märker att du börjar trycka ner dig själv, säg stopp och sluta göra det. Efter ett tag kommer du märka att den där tyrannen i ditt huvud tystnar mer och mer.


Belöna dig ofta.

När du lyckas med något.

Unna dig själv en belöning om det så bara är en klapp på din egen kind!


Ta ett papper och penna och skriv ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara sinne för humor, integritet, ärlighet eller förmåga att tala inför folk.
Gör listan så lång du kan.
Vet du vad du har fått fram nu?

Jo, en önskelista över vem DU vill vara! 


Ta en av egenskaperna varje dag och använd på något sätt. .
Fortsätt så - och när du tagit allt på listan - börja om....och börja om igen.

Att börja om för att bli bra på att älska sig själv - även dagarna när allt känns som att det går åt pipsvängen.

Imorgon är en annan dag......


 
 
TantGlad

TantGlad

3 augusti 2014 08:16

God morgon kaela.
Jag älskar värkligen mig själv, och det du skriver stämmer nog bra hur det är.
Man ska älska sig själv utan att tänka på egot som JAG. Men man ska vara snäll mot sig själv och sprida och dela med sig av allt gott till andra människor. Allt possitivt ska man sprida och även kunna säga några snälla ord till andra människor.

Tycker om din blogg. Ha nu en skön dag!
Kram från TantGlad.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

3 augusti 2014 09:10

Så sant TantGlad!

Ha en riktigt skön söndag du också önskar jag med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards