Direktlänk till inlägg 11 april 2017

Ålderism - precis som rasismen särskiljer den människor

Av Kaela - 11 april 2017 08:53

 

 

 

  Ålderism . har du hört ordet.

Lika illa som rasism i och med att det handlar om att särskilja människor.

Inte pga hudfärg, tro, eller hemland - utan på gund av ålder.

Att någon är gammal.

Inte genom paroller och hugg och slag - men genom att göra människor som vi kallar äldre osynliga, ointressanta.

Märkligt - här biter man ju sig själv i svansen - för gamla blir vi alla!

 

 

     

Bilden lånad av Google

 

Jag mötte en gammal dam igår utanför affären.Hon stod nedanför de två trappstegen med sin rollator.

När jag kom undrade hon: "Kan du lyfta upp rollatorn över trappstegen åt mig?"


Klart jag kunde.

Jag fick en go kram som tack - den stannade i mitt hjärta - men det gjorde också det hon sa:
"Man får ju skämmas för att inte kunna klara sig själv. Det känns så - som om det vore en skam att bli gammal."


Jag gav henne ännu en kram och sa: "Var stolt över dina år"

Hennes svar var ett leende som lyste upp den mörka ingången.


Skämmas för att man blir gammal och behöver ett handtag ibland.

Vem eller vad har givit henne en känsla som gör att hon skäms....för att hon är gammal?


Ibland tycker jag att den inställning som tycks finnas  - ja faktiskt finns, jag möter den nu och då om än förtäckt - är något av de mest ruggiga som finns i detta samhälle.

 Varenda människas okränkbara värde har inte ett dyft med ålder att göra.


                      Bilden lånad från Google

 

Kanske behöver vi påminnas om  - att när vi blundar för värdet hos de äldre - och inte ser till att de får den närhet de behöver - då är det våra egna behov - om ett växlande antal år, beroende på var vi är idag - som vi blundar för!


I många kulturer är åldrande detsamma som möjlighet till vishet och klokskap.

De äldre ses som en tillgång i samhället och deras erfarenhet värderas högt.

Men i Sverige frodas ålderismen dvs  det  är en människas ålder som utgör grunden för fördomar och diskriminering.

Det är den mest accepterade formen av fördomar som existerar i vårt land idag! 


Det finns en massa andra fördomar, men de flesta göms undan för de är inte accepterade.

Men att ägna sig åt ålderism är helt legalt!

 


Varför kallar vi överhuvudtaget äldre för pensionärer.

Det finns ett annat ord som låter var och en fortsätta att vara en individ och inte gör att man ses som ett anonymt huvud i en grå massa.
Ordet är senior - eller - kanske någon av ni mina smarta läsare kan hitta ett ännu bättre namn!
Kanske kan alla intelligenta smart människor som finns hitta ett ännu bättre namn.

Ordet senior talar om någon som är van och kan saker dessutom.
Vissa företag har börjat anställa på ett antal timmar i veckan något man kallar senior adviser. Det är helt rätt väg att gå.

Ta vara på klokskapen½

Pensionär är ett ord som är minst lika diskriminerande som uttrycket FAS 3 för personer som är långtidsarbetslösa.
Det ordet används heller inte idag av arbetsförmedling eller andra som arbetar bland långtidsarbetslösa.
Istället säger man Sysselsättningsfasen.

Vilket man borde ha gjort från början.
Inom parentes sagt (eftersom detta handlar om fördomar mot äldre) borde man ha kallat det så från början.


Pension är vad man som äldre finasierar sin tillvaro med.

Och innan dess finansierade man den med lön.

Inte tror jag att man överallt talade om dem (eller talar om oss som är där nu) som löntagare.


Jag skulle kunna säga fantastiskt mycket mera om detta - men just nu slutar jag här.


Så lämnar jag med ett citat fast det varken är morgon eller godnatt!


"Att bli vuxen är ett val - men att bli gammal är ofrånkomligt."

Okänd tänkare


 
 
Ingen bild

Stina

11 april 2017 09:46

Så tråkigt att en gammal människa känner att hon skäms för att be om hjälp, undrar vad det är som får dom att känna så? Jag har ju också hört de ibland, o visst vill man klara sej själv så gott det går, men ibland kan man behöva lite hjälp, då tycker jag man ska be om det!
...och att bli kallad pensionär tycker jag inte spelar så stor roll, det är ju de vi är....
Om man vill jobba lite så finns här både Veteranpolen och Veteran-kraften, bra tycker jag, det finns så mycket kunskap som kan komma till nytta där,o lite barnpassning mm
Hoppas du får en fin dag, kram från Stina

Kaela

11 april 2017 14:48

Jag tycker också att det är märkligt Stina!
I mitt arbete hörde jag det jätteofta.
Men nu var det ju ett tag sedan och det gjorde mig ledsen och upprörd.
Tänk så fantastiskt mycket glädje det ligger i att hjälpa någon annan.
Det missar man när man har en vrång och snål attityd.
Dessutom blir alla gamla!
Förr eller senare.
Och då minns man kanske hur man tänkte.
Eller också är det så att man INTE tänker.
Snarare det kanske!
Jag har en fin dag och ikväll ska jag till Frivilligcentralen på Påskfest.
Nuvarande frivilligsamordnare har fått förhinder och bett mig ta över ledningen.
Känner mig lite ringrostig - men jag har någonstans ändå en massa vana att falla tillbaka på.
Räknade ut att jag fixat 37 påsk/jul eller sommarfester på Frivilligcentralen.
Och lokalen känner jag som min egen ficka så trots att jag ser människor mycket dåligt ska det nog g¨bra!

En skön kväll till dig Stina med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards