Direktlänk till inlägg 2 juni 2017

När livet ger oss en knack på axeln

Av Kaela - 2 juni 2017 12:34

 
 
 
 
 
Idag fick jag en sån där märklig "knackning på axeln", som försynt men ändå tydligt berättar om något som var.
Livet ger oss sådana knackningar ibland.
Oftast genom en doft eller något annat som väcker ett minne.
 
I det här fallet var det en liten dam som ringde mig som jag ibland hade kontakt med i mitt tidigare arbete. Hon undrade lite försynt om jag hade tid att komma hem till henne en liten stund för hon var så oändligt ensam. Klart jag hade!
 
När vi druckit vårt kaffe och pratat en stund satte hon sig vid sin gamla orgel och spelade en melodi....
Jag kände igen den: "Var jag går i skogar berg och dalar ".....psalmen som sjungits så länge av många generationer.
 
Hennes ljusa fina röst gav mig snart orden också.
 
Sången - den gamlas röst - blev livets knackning på min axel - och viskningen: Minns du!
 
Ja jag minns. En av farmors
Min lilla fina farmor Linda Josefina som skämdes för sina namn för att hon tyckte de var så gammaldags.
Idag är det många som heter både Linda och Josefina.
 
Det var nästan så jag tyckte farmor bytte plats med den lilla damen vid orgeln.
Doften i hemmet förvandlades till doften hos farmor - alltid en doft av nystruket.
 
Och förtröstan i psalmens ord -
 
Tänk så lite det behövs ibland för att vi ska känna den där knackningen!
 
Känslan har dröjt kvar för resten av eftermiddagen och kvällen.
 
Nu är jag ganska trött efter en lång arbetsdag!
Och vill bara önska DIG en riktigt skön kväll och en god natt så småningom!
 
Och förtröstan i psalmens ord - någon går med
 
Tänk så lite det behövs ibland för att vi ska känna den där knackningen!
 
Känslan dröjer kvar.......
 
Tacksam..........
 
 
"Det kommer sist och slutligen inte an på vad vi tänker utan på vad vi lever."
 
                                                  Björnstjerne Björnson

 
 
Ingen bild

Stina

3 juni 2017 14:14

Så fint du beskriver om olika minnen, och vilken tur att den lilla damen ringde dej, och inte bara satt där i sin ensamhet!
Tycker också mycket om den sången, var jag går i skogar berg o dalar,
tänker mycket mer på texter i sångerna nu än jag gjorde förut, de är väl
något m åldern kanske...mer eftertänksamhet om olika saker.
Namnet Josephine gillar jag mycket, har en dotter som heter så.
Många tyckte vi gav henne ett konstigt namn, men dom har vant sig, idag finns det namn som är betydligt konstigare!
Kram från Stina

Kaela

3 juni 2017 15:25

Jag gillar också skarpt den sången.
Jag tror att det var den psalmen som Johan Wallin skrev efter att ja slagit vad med någon om att han kunde skriva en psalm som aldrig nämnde Gud vid namn, men som andades Honom i varje bokstav.

Hon är så fantastisk fin denna lilla ensamma kvinna. Jag får mycket mera än jag ger vid möte med henne.
I och med att jag skrivit dikter sedan jag var 8 år så har texterna alltid varit i fokus för mig när det gäller sånger!
Kram och önskan om en fin pingstaftonskväll Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards