Direktlänk till inlägg 23 september 2017

Är komiker mera disponerade för depression

Av Kaela - 23 september 2017 16:21


 
Bilden från google

Jag tror det var i augusti för tre år sedan som komikern Robin Williams valde att avsluta sitt liv 

Alla stod frågande.

En komiker. 
En person som fått andra att skratt innerligt och hjärtligt.

Många spekulationer uppstod förstås.

Någon sa att han var deprimerad.

Hans kvarlämnade hustru sa i en intervju att han fått en demens diagnos.
Han var 63 år.

 

Egentligen vet ingen eftersom han inte tycks ha efterlämnat något brev.


Runtomkring hans död funderade jag en hel del över om alla komiker är "den sorgsne clownen"

Några år tidigare hade ju komikern Micke Dubois valt att själv avsluta sitt liv.
Jag är väl medveten om att man inte kan generalisera....men någonstans ifrån kommer väl bilden av den glade clownen som gråter i sin ensamhet.

Kanske  har ofta komiker liksom även andra estradartister en speciell känslighet.
Samtidigt lever de under stor press och måste prestera under många gånger utsatta förhållanden.

Kanske är det så att komikern blirså ett med sin roll att han inte kan släppa fram de svåra frågor, oro och sorg som han kanske bär på och så blir bördan för tung.

 

Lite så kan jag uppleva det med "vanliga" människor ibland.

Man har blivit känd som en glad och sorglös skämtare.

plötsligt en dag blir något tungt och svårt, men denne sorglösa vän är så fast i sin roll att han med svårighet kan låt sorgen sippra ut och förändra bilden av sig själv.

Andras bild kanske.

Men ofta - alltför ofta - accepterar vi andras bild av oss och försöker leva upp till den.

Och vi som är omkring kanske inte riktigt hör behover hos vår vanligen så gladlynte vän - som nu har behov av någon som lyssnar till orden från det tunga mörka inom honom/henne.
Vi behöver vara  lyhörda i vårt umgänge med varandra.

För jag tror att  människor lider och dör i brist på lyhördhet och ett empatiskt bemötande.


 

 
 
Ms. W

Ms. W

23 september 2017 18:29

Känner faktiskt igen en del. På jobbet sa nån "En glad prick" och i gymnasiet fick jag höra att jag var "Klassens rolighetsminister". Men helt klart, kan vara både rolig och orolig.

Visst sägs det emellanåt att det är fegt att ta sitt liv. Men nog krävs det väldigt mycket mod också. Beror lite på hur man ser det.

Men det är oerhört viktigt att vi är lyhörda i mötet med andra människor. Inte bara se det vi vill se!!!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

24 september 2017 08:49

Jag tror att det finns humor hos den som blir clown på scenen eller i umgänget.
Men visst kan det också finnas annat som man gömmer bakom roligheterna.

Som vi tänker krävs det mod att ta sitt liv - men jag vet inte hur det är när depression till exempel fördunklat tankarna.

Ja vi måste vara lyhörda inför varandras signaler.

En riktigt härlig söndag önskar jag dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards