Alla inlägg under mars 2008

Av Kaela - 25 mars 2008 12:55



Visst har du både hört och läst  och använt uttrycket "det kostar skjortan" men har du n¨ågon gång funderat varifrån detta uttryck kommer.
Så här tror jag!

Skjortan var åtminstone förr det plagg som man bar närmast kroppen. Och om man plundras ”inpå bara skjortan” har man verkligen inte mycket kvar. Som en följd av detta uttryck kan talesättet ”det kostar skjortan” ha uppstått. Meningen är alltså att man har fått betala med det sista man ägde

Av Kaela - 25 mars 2008 12:50


Har du någon gång funderat över var uttrycket "i bara mässingen" kommer ifrån?

Gamla uttryck och talesätt brukar ha sitt ursprung i bibeln. Så är det dock inte med uttrycket ”i bara mässingen”. Själva ordet mässing är av dunkelt ursprung.
Det kan komma från en gammal österländsk benämning på koppar. Med mässing menar vi idag en legering, d.v.s blandning, av koppar och zink
.

Mässing var populärt i landet på 1800-talet och kallades för ”bondens guld”. En annan, något nedvärderande, beteckning är ”fattigmans silver”. Det var på den tiden vanligt att försilvra messingsföremålen för att ge dem ännu mera statusglans. Det pålagda silvret hade en benägenhet att nötas av. Då avslöjades den gula mässingen som det egentliga, och billigare, materialet. ”I bara mässingen” betyder alltså att något är helt avkätt. Spritt naken är det korrekta uttrycket. Varifrån utrycket kommer är förstås oklart. Man vet dock att det dök upp i svenska skämtpressen kring det förföriga sekelskiftet.

Av Kaela - 25 mars 2008 11:33

Snön fullkomligt vräker ner utanför fönstret här på mitt arbete.

jag tog en två kilometers promenad hit i morse.

Det hade ju gärna fått vara vår, men det fick gå ändå; att pulsa fram i snön är ett sätt att känna att man lever. Så nu känns tankarnariktigt upprensade.

Telefonen som brukar ringa jämnt är tyst.

Tror att snön får oss lite handlingsförlamade.
jag tror att vädret helt har gått i baklås.

Det behöver lära sig läsa almanackan!

Har varit ute, tillsammans med juristen Carl från Byrån mot Diskriminering som vi "bor ihop med" och borstat snö från trappen.

Så tung snö att borsten gick sönder.


Mitt jobb är det mest pittoreska lilla hus man kan tänka sig mitt inne i stan.

Den kallas fröbelstugan och var faktiskt den plats där Sveriges första dagis startade 20 april 1904.


De som då var små dagisbarn här finns inte längre på jorden.

Och ännu mindre de systrar, Ellen och Maria moberg som var de som startade denna kindergarten som det - inspirerat från tyskan - hette på den tiden.


Vill du veta mera om varför det heter Fröbelstuga`?

Klicka här.


http://hem.passagen.se/bgw/buppsats.html


Av Kaela - 25 mars 2008 09:38



Får jag gömma några drömmar hos dej?
Några naiva och vackra
som andra kanske skrattar åt.
Jag vill låta dom bo
längst inne i dej.                       

Får jag dansa klumpigt
och sjunga falskt för dej
en solig dag
när hjärtat spränger i bröstet?
Se inte till reflexerna,
upplev källan!                       

Får jag vara i din värme
och långsamt mjukna
när själen blivit lite frostbiten
Håll om mej
tills jag ler igen!                       

Får jag slösa min kärlek på dej?
Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
och dansa av kärlek
utan att du blir rädd?
Jag vill se dej i ögonen
och låta ett leende
berätta att jag älskar dej!                       

Sigrid Renklint

Av Kaela - 25 mars 2008 09:28



Jag fryser om dina händer. När du ler blir jag varm av dig. Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig. Så rik är jag vorden och väger en värld sen jag blivit din - så fattig att jag inte äger en droppe blod som är min. - Bo Bergman

Av Kaela - 25 mars 2008 08:56


Jag tvivlar starkt på att de vågor som jag upptäckt kommer att få en praktisk betydelse.
Heinrich Hertz, radiovågornas upptäckare

Av Kaela - 25 mars 2008 08:34


Jag önskar att du kunde
förstå vad verkligt mod är,
istället för att inbilla dig
att mod är en man med gevär
i handen.
Verkligt mod är
att veta att du är besegrad
redan innan du börjar -
men du börjar ändå
och fullföljer trots allt

Hellen Keller






               

Av Kaela - 25 mars 2008 07:03

En turist kom gående på en övergiven strand i Mexico
och han kunde snart se en annan man på avstånd.
När han gått en stund kunde han se att det var en av byborna från en by i närheten.
Denne höll på att kasta saker i vattnet
med jämn takt.


Turisten trodde att mannen kastade flata små stenar för att studsa på vattnet,
men när han kom närmare såg han att det var sjöstjärnor som kastades ut.
Hela stranden var full av hundratals sjöstjärnor
som spolats upp av vågorna.

Mannen förklarade att om han inte kastade tillbaka sjöstjärnorna
skulle de dö av brist på syre.
Turisten blev förbluffad av mannens ambitioner
och frågade om det inte kändes hopplöst.

Det måste ju finnas tusentals sjöstjärnor bara på den här stranden,
för att inte tala om alla andra stränder, sa han.
Vad tror du att det har för betydelse att du står här och kastar tillbaka några av dem?

Mannen log och plockade upp ytterligare en sjöstjärna och sa sedan:
-  Det har betydelse för den här.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards