Alla inlägg den 23 april 2008

Av Kaela - 23 april 2008 13:52

Vore jag Gud
då skulle jag gråta
över människorna,
dem som jag har skapat
till min avbild.
Vad jag skulle gråta
över deras ondska
och gemenhet
och grymhet
och dumhet
och deras stackars godhet
och hjälplösa förtvivlan
och sorg.

Och jag skulle gråta
över deras hjärteångest
och eviga hunger,
deras oro
och dödsskräck
och ödsliga ensamhet
och över deras öden,
deras ömkliga små öden
och deras blinda famlande
efter någon!
… Kanske mig?

Och vad jag skulle gråta
över alla dödsskriken
och allt blod som flyter
så förgäves,
så innerligt förgäves

och över hungern
och hopplösheten
och nöden
och alla vanvettiga plågor
och ensamma dödar
och över de torterade
som skriker och skriker
och över de torterande
ännu mer.

Och så alla barnen,
alla, alla barnen,
dem skulle jag gråta över
allra mest.

Ja, vore jag Gud,
så skulle jag nog gråta
mycket över barnen,
för inte hade jag tänkt
att de skulle få det så här.

Floder, floder
skulle jag gråta,
så att de kunde drunkna
i mina tårars
väldiga vatten,
alla mina stackars människor,
och det äntligen
bleve ro.


Astrid Lindgren

(ja just den  Astrid - allas vår sagotant)

Av Kaela - 23 april 2008 13:50


Den stora kärleken blir större med åren. Den lilla går det inte lika bra för. Den minskar väldigt fort och slutar med skilsmässa med buller och bång
Gun 7 år

Av Kaela - 23 april 2008 13:42

Att finnas i din närhet fyller mig med livslust
Kramarna du ger mig är näring för min stora kärlek
Inom mig känner jag mig full med bubblor som i julmust
mina tidigare möten har i jämförelse verkat blek


Hålla ditt ansikte i båda mina händer
när våra läppar och själar möts i stor passion
jag vet att du och jag är de bästa fränder
tillsammans med dig jag vill möta min slutdestination
Okänd poet

Av Kaela - 23 april 2008 11:34

Mammas bloggpost om ensamheten bland äldre män fick mig att komma att tänka på Mauro Scoccos sång "Om en gammal man". Så här kommer texten:


"det låg en omega ifrån -55
på bordet bredvid hans säng
och ett brev från vad man antog
vara en gammal vän

grannen hade ringt polisen
han sa det luktade konstigt
när man gick förbi
dom hittade honom i sängen
han låg och kramade ett fotografi

det var en stor karl på 1.90
som här sov sin sista sömn
snart flyttar någon annan in
så fort lägenheten blivit tömd

(ref)och solen gick ner över söder
hela himlen stod i brand
en stjärna tändes på himlen
för en gammal man

dom sa han var från norrland
han hade jobbat på en båt
det stod en gammal modell
av ett fartyg
bredvid tv'n i ett skåp

och alla ska bli prinsessor
och alla ska bli kung
men det slutar inte alltid som
man drömde om när man var ung

(ref)och solen gick ner över söder
hela himlen stod i brand
en stjärna tändes på himlen
för en gammal man

alla väntar på mirakel här
medan dagarna bara går
och hur gudarna svänger sina trollspön
är det ingen som förstår

(ref)och solen gick ner över söder
hela himlen stod i brand
en stjärna tändes på himlen
för en gammal man
"

Av Kaela - 23 april 2008 11:26


 


Kärlek är inte något som drabbar en.
Kärlek är något man skapar i sitt liv
Okänd tänkare

Av Kaela - 23 april 2008 11:24


Fråga inte efter vad världen behöver
Fråga istället efter vad som får Ditt hjärta att sjunga
Ty vad världen behöver är människor med hjärtan som sjunger
Okänd tänkare

Av Kaela - 23 april 2008 11:21

Man kan leva med det mesta, men man kan inte leva med tanken "tänk om" ..Så se till att ni fullföljer era drömmar och tänk inte ens "tänk om" utan..ta steget att börja träna idag, sluta bita på naglarna idag, för tänk om..du skulle slutat för 1 månad sedan, vilka fina naglar skulle inte du ha i dag då?!?
Jaaa tänk om du skulle klippa håret som du har drömt om, vad gör det om det blev fel, du kanske får en kick av det och blir det fel så är det ju bara hår och det växer ut, blir det rätt kan du bli vacker bortom förväntan.
Förvänta dig inget, var beredd på att bli besviken , men gör ditt bästa vad du än gör och så länge man provar så har man ju i alla fall försökt.

Livet är för kort för att drömma, dags att leva ut våra drömmar.
Börja ge tid för dig själv så du kan gå den där kursen du hade tänkt gå, för tänk om du skulle gå den, så smart du skulle vara och vad mycket du skulle ha lärt dig på vägen.Tänk hur mycket du skulle ha växt på vägen .
Lova mig att ni slutar tänka om/utifall att, utan ta steget och lev livet idag, för vem vet vad som väntar i morgon...
Spara inte dina finkläder till en vacker dag utan bär dem varje dag som om varje dag är vacker.
Spara inte heller de där nya vackra underkläderna som du har i byrålådan till rätt tillfälle, utan använd dem, var fin för dig själv. För att vara fin inifrån och ut, speglas både ¨på utsidan och insidan.

Varje dag är värd att fira!!Och ingen av oss vet när inga dagar återstår!

Av Kaela - 23 april 2008 08:25

Sitter här på mitt jobb och försöker tänka ut en frivilligarbetare som kan besöka en ensam gammal man.

Mäns ensamhet är ofta tyngre än kvinnor bland de gamla har jag märkt.

Dels har de en betydligt längre väg innan de begär hjälp och dels har det varit deras livskamrat som hållit i de sociala kontakterna i familjen.

Detta gör att det blir mycket tyst runt en gammal man.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards