Alla inlägg den 21 maj 2008

Av Kaela - 21 maj 2008 08:22

Via Jinge, uppmärksammas jag på att socialminister Göran Hägglund och jämställdhets- och folkrörelseminister Nyamko Sabuni, skriver på DN debatt om att frivilligkrafter kan lösa vårdproblem.

Det känns skrämmande att läsa tankar och idéer såsom “Ideella krafter inom hälso- och sjukvården ska tillåtas konkurrera på lika villkor med aktörer i offentlig sektor.” och “Att blanda frivilliginsatser med offentligt finansierade tjänster på detta sätt är inget hot mot välfärdsstaten utan tvärtom en grundläggande del i ett fungerande samhälle.”

Det känns som jag hör på tv-reklamen lägsta bud vinner lyxbilen.

Jag vet inte vad som mest klingar oro, men det är någonting i detta som ger varningsklockor.

Många ideella organisationer är ett räddningsplank för de som lever i utanförskap. Samtidigt får också ideell verksamhet agera uppsamlingsplats för många som är pensionärer eller sjukskrivna.
Kan dessa då plötsligt fungera i ett vanligt arbete?
För det är ju så det måste bli om ideella sektorn ska lösa vårdkrisen.


Vidare säger Hägglund och Sabuni

I själva verket spelar den ideella sektorn redan en stor roll som producent och leverantör av olika former av service och tjänster.

Tusentals människor ställer dagligen upp i olika verksamheter där man med engagemang och intresse gör en fantastisk samhällsinsats.


Det har de helt rätt i.

Jag möter i mitt arbete dagligen dessa "änglar".

De gör verklighet av det många av oss bara tänker.

Men om de ska bidra till att lösa vårdkrisen på bland annat våra äldreboenden tror jag de tappar gnistan.

För då blir de utnyttjade och det är någonting helt annat än att ge av ett villigt hjärta sin tid och sina krafter för en medmänniska.

Av Kaela - 21 maj 2008 06:31
Av Kaela - 21 maj 2008 06:27



Stackars våra äldre.

De får mat som lagats 70 mil därifrån - i en folielåda- så ska de sitta ensamma vid sitt köksbord och äta mat som kostar en del för den som inte har jättebra pension men som inte smakar någonting.

En gammal dam får hjälp av en av våra frivilligheter en dag i veckan.

De lagar lunch tillsammans och äter under trevliga former.
www.frivilligcentralen.se


Hon sa till mig: Du kan inte ana så hungrig man blir av de goda dofterna.

Det är annat det än lådorna som nästan luktar illa.

Undra på det när de rest så långt!


http://www.aftonbladet.se/debatt/lottagroning/article2504018.ab

Av Kaela - 21 maj 2008 06:24



Här i min stad kastade sig fem kamphundar över en liten pudel och skadade den så svårt att den måste avlivas.

Matte kunde bara hjälplös se på.


Nu har det hänt igen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2508898.ab




Räcker det inte snart för att förbjuda dessa monsterhundar?
Måste ett barn dödas först?

Av Kaela - 21 maj 2008 06:18

1. Hundar saknar dig när du är borta.

2. Du undrar aldrig om din hund är bra nog åt dig.

3. Hundar känner sig skyldiga när dom har gjort något fel.

4. Hundar skryter inte om vilka de har haft sex med.

5. Hundar kritiserar inte dina vänner.

6. Hundar erkänner att dom är avundsjuka.

7. Om du hyr film är hunden nöjd med vad som helst. Den vet att det viktigaste är att ni är tillsammans.

8. Du kan träna en hund.

9. Hundar läser inte vid bordet.

10. Du kan tvinga en hund att ta ett bad.

11. När en hund pussar dig så menar den verkligen det.

12. Hundar är trevliga mot dina släktingar. "Alla". Även din mor.

Av Kaela - 21 maj 2008 06:08


Berra kom till baren på kvällen och hade en stor bula i skallen. Kompisarna ville förstås veta hur han fått den där bulan.
Gummans fel, sa Berra uppgivet.
Vadå, gummans fel? Hur gick det till? Slog hon dig?
Nä, nä, sa Berra. Jag kom hem i går kväll och var trött och utschasad och skulle kasta mig på soffan för att vila. Och så visade det sig att hon hade möblerat om!!

Av Kaela - 21 maj 2008 06:04



Grå moln gömmer solen nu men för en halvtimme sedan då jag steg upp strålade den - så jag är helt säker- den finns bakom molnen!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards