Alla inlägg den 28 maj 2008

Av Kaela - 28 maj 2008 06:31

Ibland stöter man på en diskussion kring att på gruppboende för äldre människor så finns det svenska pensionärer som vägrar att ha några invandrare som vårdare.
Det handlar vanligtvis inte om rasism.
Utan snarare är det många äldre som växte upp i ett Sverige där begreppet invandring inte fanns. 
Ända in på 60-talet så var det ovanligt om en färgad person fanns i Sverige. De äldre är inte vana med invandrare och kanske ser, hör dåligt och därför vill dom ha en svensk läkare eller vårdare.
Det är mycket enkelt. 
En viss generalisering kanske.
 Det är bara det att Sverige i dag är annorlunda idag än vad det var förut.
Så enkelt kan det vara.
Vi kan också vända på steken och förstå en äldre invandrare som inte kan svenska ordentligt går till en svensk läkare eller myndighetsperson. Helst vill ju ju de också vill ha en person som de kan förstå från samma språkgrupp och med samma kultur.

Då skulle ingen av oss komma på iden att tala om rasism.

Och faktum är att det är precis lika lite rasism i bäda fallen.

Jag hade lite tufft med detta att det fanns äldre svenskar som inte ville ha en invandrare som frivilligarbetare.

Blev lite arg till och med.

Men när jag vände på steken så såg jag att det inte var rasism utan rädsla.

Även om rasism nu har sin rot i rädsla.

Så var det ändå just detta att de inte hörde vad de sa som jag ofta fick som argument!

Av Kaela - 28 maj 2008 06:00

Några kloka ord med okänt upphov.

Tiden går inte - det är vi som rusar fram
genom den stillastående evigheten.
***

Att föda barn är som att försöka
dra en flygel genom ett takfönster.
****
Svartsjukan är en skugga som kärleken kastar.
*****
Och några av Loesje

Jag vet inte riktigt vart jag är på väg
men jag går på mina egna ben

****
Jag har bara tid att leva

*****
Livsglädje
är svaret på dumma frågor

*****
Prata inte om den där droppen
utan om bägarens innehåll


 

Av Kaela - 28 maj 2008 05:55

Må du få lagom med sol för att bli på gott humör.

Må du få lagom med regn för att uppskatta solskenet.

Må du få lagom mycket lycka för att hålla humöret uppe.

Må du få lagom mycket smärta för att uppskatta alla små gädjeämnen i livet så mycket mera.

Må du få lagom många framgångar för att känna dig nöjd med livet.

Må du få lagom många förluster för att kunna uppskatta allt det du har.

Bob Perks

Av Kaela - 28 maj 2008 05:52


Solen strålar!

Himlen nästan utan ett moln.

Hur man än vrider och vänder på det är det betydligt enklare att vakna till en sån dag än till en gråmulen.

Så - godmorgon alla kära bloggarvänner och besökare!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards