Direktlänk till inlägg 15 juli 2008

En rörande eftertanke av en dotter i diktform

Av Kaela - 15 juli 2008 17:22

När du borde ha gråtit dig matt
kom det inte en enda tår ut ur dig
men du berättade hur svårt det var
att föda mig men aldrig att du grät


Kanske tilläts du inte att gråta i din barndom
som var så tuff som den var på den tiden i en
barnrik familj med små omständigheter och
en pappa som lättfrustrerad i trångboddheten


Min pappa var av "finare" familj sa du jämt
och när min bror inte var som andra så var
det dig själv du anklagade i det tysta och om
du gjorde det även när pappa blev sjuk vet jag inte


Han låg hemma ganska länge och jag minns
stämningen som ett mörkt dubbelsytt draperi
av tung sammet som gav dova ljudupplevelser
och man hörde aldrig vad någon sa


När pappa dött var det som om hela livet tog slut
du kunde inte skratta längre och aldrig att du grät
och det räckte inte längre med dubbelsydda draperier
för vårt liv hade utplånats när pappa inte fanns mer


Jag vet inte vad du tänkte varken då eller sedan
du har aldrig berättat det för mig och jag kanske
inte varit så bra på att fråga dig något heller -
kanske du hade velat det mamma.......


Din oro för oss barn den blev frustration och en
rätt häftig ilska som kom när man minst kunde
ana den och stod man i skottgluggen så fick man
kanske en hurring.....fast det var inte den som sved


Det var tystnaden som gjorde mest ont och det
blev som att ha två mammor och just när det var
hyfsat lugnt så kom den arga mamman fram och
förstörde allt det roliga - jag tror jag gömde mig


När något hade hänt som när jag hade slagt mig
och spelmagistern följde mig hem för att jag var
så rädd - då teg du i flera dagar - bara var tyst
och det hatade jag mest av allt - rädsla tror jag


Nej skräck av värsta slag kände jag när du bara
teg mamma - och du hade upptäckt att det gav
dig makt över mig och så fortsatte du med det
ända in i dina sista år - och lika svårt var det....


Nu är jag lika gammal som du var när jag fann
min drömprins och kanske blev du lite lugn av
att jag äntligen fick ett bra liv när du måste ge
lillebror allt och mer i en oro som aldrig lyfte


Du fick afasi och vi kunde inte sitta och prata
jag känner nu en stor sorg över det för det kom
så plötsligt och så samtidigt som min älskades
obotliga sjukdom och livet gick bara sönder

Och hur skulle du och jag kunna tala om trasiga
liv när du under alla år hade tryckt ner dina tårar
och inte stod ut med mina så vi fortsatte att tiga
i varsina liv där inte samförståndet var självklart


Efter att ha gråtit sönder mig själv i flera år
har jag tänkt mycket på dina ogråtna tårar
och jag måste säga att jag ser det som en
otrolig prestation av dig mamma


För hur skulle jag som barn lärt mig härbärgera 
sorg om min mamma hade fallit ihop och tappat
kontrollen - när jag nu vet hur det går till -
i obeskrivligt oberäkneliga oändliga tårefloder


Att inte falla ner i svarta hål
för att dina barn behövde dig
är väl det vackraste någon
har gjort för mig och ibland
undrar jag vad du själv hade
behövt mamma......
eller räckte det med att du
såg dina barns överlevnad
som du lyckades genomföra


Vi har många osagda ord mellan
oss mamma och jag försöker att
säga mina nu innan det blir sent
och kanske kommer afasi att bli
även mitt öde och tänker nu på
hur du tänkte för någonstans vet
jag att jag är min mors dotter och
vet att du också visste det fast vi
har så många osagda budskap så
får jag nöja mig med de minnen
av dig som jag värnar och som
jag ser på med värme och ömhet


Kanske skulle vi sagt förlåt till
varandra eftersom det finns det
som borde förlåtas och det som
har missförståtts kunde rättats
till men nu när jag sitter med
facit i hand och allting i mitt knä
så gör jag det som känns rätt i
mitt hjärta för att överlev som
den person jag är som den du
kan känna igen som din egen

dotter


På din begravning hade jag
texten "Din goda vilja och
ditt varma hjärta kommer
alltid att följa mig"..........

och så är det mamma

Ulla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards