Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Ängel - budbärare - beskyddare

Av Kaela - 8 augusti 2010 10:42

  



I ett fikasamtal på jobbet häromdagen kom samtalet in på änglar.

Vem trodde på änglar - man kan ju inte se dem.


Nej så sant- men det är mycket vi tror på som vi inte kan se - och faktiskt finns det människor, framför allt barn som sett en ängel.


Efter samtalet kom jag att tänka på att Bibeln ser änglar som sändebud.

Som budbärare från Gud till en människa.


Och de två ord som används i grundtexten för att beskriva änglar betyder faktiskt budbärare.

Det grekiska ordet angelos och  det hebreiska ordet malach.


Kanske är det som någon som vakar över oss och våra kära vi helst vill se dem....precis som ängeln vakar över babyn på bilden - och det ser jag i och för sig ingen motsägelse i.

Gud skickar säkert änglar för att bevaka och skydda oss.



 
 
Kristina

Kristina

8 augusti 2010 18:02

Att änglar finns är jag helt övertygad om. När jag varit med om min bilolycka såg jag änglar i rummet när jag låg i sjukhussängen. Om änglarna inte varit med hade vi inte överlevt. Till och med i tidningen stod det änglavakt som överskrift. Har flera gånger fått ana närvaron av dessa himmelska budbärare.

http://ruach.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards