Direktlänk till inlägg 11 november 2010

Tänk om vi inte pådyvlade varandra känslor - utan frågade och verkligen lyssnade på svaret

Av Kaela - 11 november 2010 15:45

"Avundsjuka lättväckt i styvfamilj" är titeln på en artikel i Svenska Dagbladet.

Den som berättar är dottern i det förhållande som tog slut - Natalie.

Jag tror att Natalie sätter fingret på mycket viktiga saker i den här artikeln - men ändå inte kommer riktigt ända fram.


Hon talar om balansgången för att inte göra mamma svartsjuk när hon haft kul med pappa och hans nya kvinna....hur det lilla barnet har det tufft med att ta över sina föräldrars känslor skulle jag vilja säga.

Jag tror att barn i skilsmässofamiljer ofta gör så här.

För det är ju verkligen inte säkert att den ena föräldern är svartsjuk alls på den andra.

Och OM det skulle vara så - ja då är det ju förälderns sak att klara de känslorna.

Inte barnets.

Även vuxna barn agerar som om de skulle bespara föräldrarna insikter om att de har det bra med den andra.

Omtänksamt - men fel.

Det är alltid föräldrarna som har skilts - och alltid föräldrarna som ska härbärgera och hantera de känslor som förvisso nu och då kan drabba.


Jag har en vän vars dotter inte vågade ställa till med bröllop - utan gifte sig i hemlighet eftersom hon trodde att mamman och pappan inte skulle klara av att vara tillsammans på hennes bröllop!!


Mamman förstod att det var så  - men vågade inte ta upp det med dottern.

Eftersom hon hade lärt sig under åren som låg bakom att oavsett vad hon sa så hade dottern ändå sin bild.


Så mycket bättre om man vågar fråga - och faktiskt också tar till sig svaret!'











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards