Alla inlägg under januari 2012

Av Kaela - 17 januari 2012 08:15

 



Enda sättet att veta gränsen för det möjliga är att ta ett steg in i det omöjliga.


Arthur Clarke

Av Kaela - 17 januari 2012 08:09



 



Att leva lyckligt i alla sina dagar kan man bara göra från dag till dag.


Margaret Bonnanos

Av Kaela - 17 januari 2012 07:54

Måndagen 16 januari - igår - hade Hjalmar och Helmer namnsdag!


Jag gratulerar - en dag försent.


 


8 317 män i vårt land heter Hjalmar som är av isländskt ursprung och betyder hjälmprydd soldat eller den hjälmprydde krigaren.


5 100 män i vårt land heter Helmer kommer från forntyskan och betyder hjälmbärare eller den som bär hjälm.

Av Kaela - 15 januari 2012 11:20

 Peter Wolodarski har en intressant söndagskrönika i Dagens Nyheter idag!

Som ingen av oss väl undgått att få veta så har det införts ett fotoförbud på sjukhus i Sverige.


Peter berättar om en händelse på Södersjukhuset i Stockholm där läkaren Jakob Endler ska lägga en epiduralbedövning på en kvinna inför hennes förlossning när han upptäcker att familjen som finns med filmar det som sker.

Visst kan man ha åsikter om det - men att som Peter, undra om kvinnans familj kommer att bulla upp på soffbordet för att sitta och se på bedövningen i sin TV gör mig lite fundersam.

Jag gissar att familjen bara ville ha detta som inledning på förlossningsfilmen.


Läkaren blev irriterad för han kände sig misstrodd.

Kan förstå det också.


Men nog visar landstinget musklerna när de går in med ett generellt fotoförbund på Sveriges alla sjukhus.

Är det för att fotandet stör sjukvårdspersonalen som detta förbud kommit till?


Jag trodde att bakgrunden till förbudet mot fotografering och filmning var bl.a att det har förekommit att privatpersoner lagt ut filmer tagna inne på sjukhus där det förekommit nyfödda barn, operationsbilder, personal m.m på sociala medier eller på andra webbplatser. Och alltså omsorg om patienterna.


Men skulle det vara så att det är personalen som ska skyddas då blir det i mina ögon en helt annan diskussion.

Då är det Goliat (Landstinget) mot David(patienten).


Jag håller helt med tankarna angående framtidsutsikterna för vilket samhälle vi kommer att få om vi inte litar på varandra!






Av Kaela - 15 januari 2012 11:02


 




En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.

Nalle Puh

Av Kaela - 14 januari 2012 23:40

Pappan till den innebandyspelande pojken övergav aldrig sin son skriver Dagens Nyheter ikväll.

Och killen hade tydligen ingen mobiltelefon så Conny Eriksson kunde inte rina pappan som han sagt sig ha gjort och alltså inte heller få svaret att pojken spelade så dåligt så att han skulle få gå hem.

Skönt att veta att det inte var så illa att pojken hade en pappa som kunde behandla sitt barn så.

Men gräsligt tråkigt att någon ljuger för att skapa en nyhet som inte finns.



Jag har tidigare skrivit om detta

här   och

här   och

här

Av Kaela - 14 januari 2012 17:08

 



Jag har just läst ut Eva Viklunds bok "Jag kommer sen"

När jag började läsningen var jag beredd på att få läsa om en oerhörd sorg.

Boken handlar ju om Johanna Söderberg som 16 år gammal omkom i branden på diskoteket i Göteborg tillsammans med 62 andra ungdomar.

Jag ska ärligt talat erkänna att den fick ligga ett tag bland mina olästa böcker innan jag tyckte jag skulle vara stark nog att ta in all denna sorg som jag förväntade mig.


Och visst handlar boken om sorg.

Det förstår varje förälder.

Att mista det käraste man har - ett barn är ju en oändlig sorg som man har svårt att se någon ände på.


Anna-Britta, Johannas mamma är en underbar bekantskap.

Hon sörjer - ja hon tappar tidvis kontakten med verkligheten omkring sig av sorg - men hon hittar fotfäste i en så stark och positiv livssyn att man nästan bländas.


Jag vill också påpeka att jag är imponerad av Eva, författarinnan som kan ge en sådan närvarokänsla utan att hon egentligen var med.


Jag ska inte avslöja mera - men vill du läsa om hur man arbetar sig igenom det svåraste som kan hända till ett fungerande liv - ja då är denna boken något för dig.


Jag köpte den på AdLibris


På den här bloggen hittar du Anna-Britta


Av Kaela - 14 januari 2012 17:02

Läser i Dagen att Livets Ords gymnasium fått kritik av skolverket för att de har för lite kristendom på schemat.

Otippat säger skolans rektor och det kan man väl utan vidare instämma i.

Att en kristen skola får kritik för för lite kristendom i undervisningen  - och dessutom av skolinspektionen - känns väl kanske lite som upp och ner vända världen.

Stiftelsen Livets ord som är huvudman för skolan ska senast 25 juni i år redovisa till Skolinspektionen hur de påtalade bristerna ska åtgärdas.

Ska bli spännande att se fortsättningen.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards