Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

Bra att läkarens skyldighet att anmäla person som är olämplig som bilförare stramas åt

Av Kaela - 8 februari 2012 14:05

Nya regeler gör att fler riskerar att bli av med körkortet säger Dagens Nyheters artikel - och det får mig att undra om det ska bli tuffare regelr vid fortkörning och andra liknande trafikbrott.

Men nej - det handlar om att läkares skyldighet att anmäla en patient som han undersökt och ser som olämplig att framföra en bil till Transportstyrelsen.


Mycket bra anser jag.

Klart att vi inte ska ha personer som av medicinsk orsak är olämpliga som bilförare på vägarna.


Och jag tror nog att de flesta av oss tycker det är bra om läkaren ser till att vi blir av med körkortet om ökande ålder och tilltagande senilitet gör att vi inte själva inser att vi är en trafikfara.

En persons rätt att köra bil kan ju aldrig få stå mot alla andras säkerhet ute på gator och vägar.




 
 
Tolmia

Tolmia

8 februari 2012 17:32

Ja jag håller med.
Har själv varit med om att ta ifrån min svärfar körkortet då andras säkerhet riskerades. Och fyy vilken hemsk period det var att det var vi anhöriga som fick se till att han miste körkortet. För GISSA om han var ARG!!!!! Tänk vad mycket lidande som hade sparats om en läkare fått göra det istället.
Nu är han i himlen och jag gissar att han fått tillbaka körkortet igen. Men där är det andra som ansvara för honom.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

8 februari 2012 19:02

Ja det borde inte ligga på anhöriga att se till att den som blivit för gammal eller för sjuk mister körkortet.
Det är proffsens sak. I sådana här fall, en läkares!

Kramar om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards