Direktlänk till inlägg 14 februari 2012

Hur mycket vill vi att läkaren på t.ex.vårdcentralen ska veta om tidigare sjukdomar?

Av Kaela - 14 februari 2012 11:34

Om du går till din vårdcentral för en envis förkylning så kan läkaren som får dina data se hela din medicinska historia.

Är vi verkligen helt bekväma med detta.

Vad har min förkylning att göra med att jag fött ett visst antal barn.

Eller med att jag gjort en bröstförminskningsoperation eller vad det nu kan vara som jag inte vill skrika ut till alla.

I Dagens Nyheter läser jag att det faktiskt går att spärra sin journal.

Däremot är det inte möjligt att utläsa av artikeln hur man går tillväga för att spärra sin journal

Här kan du däremot hitta ett formulär för att helt eller delvis spärra din journal.


Di kan också begära att få läsa din journal



 
 
Kristina

Kristina

14 februari 2012 13:06

Tänk det där är tudelat. Ibland kan jag tycka det är så bra om jag slipper berätta hela mitt livs situation, att de redan vet . Nu har jag väl inget att dölja. ibland har jag varit emd om att de inte läst journalen och inte vet något och att det är jag som måste rätta dom när de ger felaktig medicin. tex inte kollat att ajg astma och en massa mediciner är kontraindicerade då. Har flera gånger fått gå tillbaka till doktorn o be om annat recept sen ajg hämtat ut på apoteket o sen kontraindikationerna och då har ju jag fått betala en dubbel kostnad för apoteket tar ju inte igen medicin trots att den år oöppnad kram

http://ruach.blogg.se

Kaela

14 februari 2012 16:46

Ja visst det är absolut tudelat.
De flesta av oss har nog inget att dölja.
Kanske bara en känsla av att det är privat.
Men samtidigt är det bra om doktorn har info.
jag kan förstå detta.
Ibland kan ju information bli till skada också.
Hörde en kvinna berätta att hon för tio-femton år sedan fått en hostmedicin (med så långt och krångligt namn att jag inte minns det. Minns bara att det började på O) utskriven som hon reagerade väldigt mycket på.
Hon fick hjärtinfarktliknande symptom och maken ringde ambulans.
Själv sa hon hela tiden att det var strax efter medicinen hon blev konstig när läkarna frågade.
Hon hade ingen infarkt och blev behnadlad som om hon vore hypokondriker.
Sa gång på gång att hon trodde det berodde på medicinen.
För något år sedan fick hon verkligen en hjärtinfarkt.
Hon blev så nonchalant bemött och behandlad att hon senare (som tur var överlevde hon) begärde att få läsa allt som fanns om henne.
Då läser hon angående det tidigare sjukhusbesöket att hon betedde sig som en hypokondriker och inte ett ord stod om denna hostmedicin som hon talade om gång på gång. (Hon läste senare i FASS att den medicinen kan ge precis dessa symptom om man inte tål den)
För henne var det dåligt med den samlade informationen och bara en envis make som inte gav sig som gjorde att hon överlevde den "verkliga" hjärtinfarkten.

Kramar om och ber om ursäkt för detta urlånga svar.
Men det som jag fått mig berättat har format min inställning förstås.

 
Ingen bild

Kerstin

14 februari 2012 15:06

Det ena kan faktiskt påverka det andra. Upprepade förkylningar kan bero på nedsatt immunförsvar som i sin tur kan bero på en stressad tillvaro ...... Vår kropp lagrar det mesta och för att förstå helheten är det nog inte så dumt att doktorn har tillgång till hela journalen. Allt för mitt eget bästa, tror jag...

Kaela

14 februari 2012 16:33

Ja visst här saker ihop.
Men vissa saker gör det inte.
Det är nog viktigt att se till att det inte finns inadekvat information lagrad om oss.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards