Alla inlägg den 21 april 2012

Av Kaela - 21 april 2012 22:00

 



Aldrig någonsin förr
har det funnits någon
som Du


och aldrig någonsin mer
kommer det att finnas
någon som är Du


Tänk så stort
att få leva nära dig
som aldrig funnits förr
och som inte kommer igen.....


Kaela



Av Kaela - 21 april 2012 21:15


 


Ensamhet är något vi alla upplever någon gång i livet och det behöver inte vara något negativt.


Men den ensamhet som drabar en äldre person som inte kan ta sig ut på egen hand - den är skriande fasansfull.

Jag möter den varje dag.

Och jag mår alltid lika dåligt av att se hur vi överger våra äldre.

jag vet inte om det var bättre förr.

Leva på undantag hos en svärdotter som kanske önskar livet ur en....eller bo på fattighuset.

Nej det har aldrig varit lätt att bli gammal i vårt land.

Och kanske inte någon annan stans heller.

Men jag inbillar mig att i de länder där man lever ihop alla generationer inte har samma ensamhet bland de äldre som vi har.



Av Kaela - 21 april 2012 20:27

En kriminell gängmedlem kostar samhället 23 miljoner på 15 år skriver Dagens Nyheter.

Man blir ganska förskräckt.

Förutom det mänskliga lidande en kriminell person kan åstadkomma både för sig själv och andra, så är det också ordentligt dyrt för samhället.


Det gäller att se till att våra barn - alla barn - får en trygg uppväxt med massvis av kärlek - jag tror det är enda botemedlet mot att det går snett för människor.


Visst vore det väl använda pengar för samhället att se till att varje ensam mamma har så god råd att hon kan ge sina barn det andra har.

Att utrikesfödda barn får samma möjligheter som svenska barn.

Det kostar inte tillnärmelsevis vad en person som blir kriminell kommer att kosta samhället under sin livstid.

Av Kaela - 21 april 2012 09:21

Så sägs det i Dagens Nyheters artkel att vi vill bli tanter igen.

Inte 55 åriga tjejer som varit på modet i snart femtio år - utan sturska tanter som vet vad de vill.

Och artikeln berättar också att sju forskare vid Umeå Universitet skrivit en bok

Med antologin ”Tanten, vem är hon? vill de återuppväcka bilden av "tanten"

Hon som står för trygghet och kunskap - men som också lider av osynlighetsstämpel som kvinnor gärna får efter klimakteriet.

Vem, av oss har inte en "tant" i minnenas arkiv som var betydelsefull för vår trygghet då och vår utveckling sedan.

Min "tant" hette Elin!


Hon har följt mig genom livet och jag har tankat kunskap och nytt livsmod många gånger ur det hon gav mig.

Av Kaela - 21 april 2012 09:17

  


Det roliga har en helig dimension.

Adriana Diaz

Av Kaela - 21 april 2012 09:10



Idag är det lördagen den 21 april och Anneli och Annika har namnsdag.


Jag gratulerar!


 


38 554 kvinnor i Sverige heter Anneli eller Annelie som är en smekform av Anna eller Ann-Louise.

(Betydelsen av Anna är nåd eller den benådade.)


37 453 kvinnor i vårt land heter Annika eller Annica kommer från lågtyska Anneke och Anneken vilket är diminutiva former av Anna, det vill säga ungefär "lilla Anna".

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards