Direktlänk till inlägg 22 juni 2013

En skattkista av erfarenheter och kunskap - inlåst

Av Kaela - 22 juni 2013 12:45

 




Handen på hjärtat, hur ofta hör du någon berätta offentligt om sin ensamhet?

Det är svårt nog mellan fyra ögon.

Ensamhet är inget man skryter om direkt.


En ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Röda Korset visar att drygt 40 procent av Sveriges befolkning över 30 år känt sig ofrivilligt ensamma det senaste året.

Detär många människor det!

Men många skulle aldrig medge det!


Just för att det anses skamligt,


Nästan ingen säger  längre" ensam" i Sverige.

Man är själv.

Det handlar naturligtvis om en undermedvetet styrd betydelseutveckling av ordet.

Ändrar man ordet så ändrar man företeelsen.

Tror man.

Men är det så enkelt?


Även om många i ung ålder också upplever ensamhet - och mår dåligt av den - är den stora ensamheten bland äldre det som gör mig ledsen och upprörd.


Deras nöd är så stor att de inte ens försöker dölja den med ett annat ord.

Jag vet!

Dag efter dag på mitt arbete möter jag människor som säger: Jag är så ensam"

Och det är alltid personer i hög ålder som inte längre klarar av att själva ta sig någonstans.


Jag blir förstås upprörd å deras vägnar - men jag blir också upprörd av att vi har placerat så mycket livsvisdom och livskunskap på undantag!

Stängt in den!

Och tror att vi klarar oss med alla tekniska landvinnigar och alla andra smarta lösningar som vår smarta samtid uppfunnit.

Vi behöver få möta representanter för tiden innan vi fanns till på jorden - och få ett kapital att ösa ur inför framtiden. Oc

Den framtid där vi blir de som sitter på undantag - instängda med all vår kunskap - all vår erfarenhet!


Tänk om vi alla som har möjlighet att förflytta oss på egen hand bestämde oss för att ge ett par timmar i veckan åt att besöka en gammal människa.

Gott för dem.

Men kanske ännu bättre för "besökarna" som får med sig "förstärkta rötter" genom att ha fått del av dens erfarenheter som levde innan vi själva gjorde det!



 
 
Ingen bild

Sanna

22 juni 2013 16:11

Att vara själ är inte samma sak som att vara ensam!
Känner man sig ensam vill man inte tex ta sig en fika på ett fik för man känner sig ännu mer ensam när man ser alla omkring sig som har sällskap. Är man själv så trivs man i sitt eget sällskap och njuter av att ha en tid där man får grunna och ta det lugnt.
Jag använder själv när det känns bra - men jag har mycket egen tid och inte alltid känns den bra och då är jag ensam.
Att ändra på ordet för att ändra betydelsen gör ju att man förstör ordet själv till slut.
Här var det en jättefin midsommar kväll i går - och jag och en vän satt ute på terrasen till klockan 11 (23)- hoppas ni fick ha en lika fin kväll.
kram

Kaela

23 juni 2013 08:55

Ja du har så rätt. Det är inte samma sak.
Det gäller att hålla fast vid vad saker verkligen handlar om - för att det inte ska - som du säger - bli en förstörd mening med orden.
Ja vi hade en skön kväll - men inte på altanen. Det var inte så varmt här.

Önskar dig en riktigt fin dag idag också med en kram!

 
Åsa

Åsa

23 juni 2013 09:01

Så sant! Efter att flera år jobbat inom vård- och äldreomsorg, kan man helt klart intyga att det finns en stor, värdefull livskunskapskälla bland de äldre... som inte uppmärksammas tillräckligt. Den borde varken lämnas ofrivilligt ensam eller instängd! Fler borde ta sig tid att lyssna, om man kan.

http://tillvaronstrekannetecken.blogspot.se

Kaela

23 juni 2013 09:22

Det har du fullständigt rätt i Åsa.
Alla som kan borde avsätta en stund ibland för att gå till den som är avsidestagen på grund av ålder och ohälsa.
De har så mycket att ge oss.
Som vi inte bör missa.

Du har en underbart fin blogg med ljuvliga foton.

Allt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards