Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Kaela - 14 oktober 2013 15:45



 


I grannstadens tidning - Östgöra Correspondenten- i folkmun och lite till kallad blott och bart "Corren"läser jag en artikel från förra året.

Om ondska!

Men det är ett ämne som väl aldrig blir inaktuellt.


Gillar jag ondska?

Nej inte alls - men vi ser den gärna som något långt ifrån oss - något som vi inte har med att göra.

Kanske kan inget vara så fel.

Vi frossar ju i ondska som artikeln skriver.

I blod och ond bråd död - bara det drabbar någon annan.

Vi läser deckare, ser deckare på TV (jag jag är inget undantag)

Även om jag gör det mindre och mindre eftersom jag vill tillföra mig själv något bättre de få korta stunder jag har till förfogande för


Och visst finns det rent onda människor....men ändå är det ju så att linjen mellan gott och ont inte går mellan människor utan rakt igenom alla människor.

Sedan är det förstås upp till oss att välja att bli mark för godhet eller ondska.


Jag tror inte att humanismen är svaret som Svendsen, norrmannen som artikeln delvis handlar om gör.

Men jag tror att han har rätt när han säger att vi måste upptäcka ondskan hos oss själva - och se till göra oss av med den!

Av Kaela - 14 oktober 2013 05:53

Idag är det måndag 14 oktober och Stellan har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns 3 945 män som har förnamnet Stellan.

Av dessa har 1 787 namnet Stellan som tilltalsnamn.

18 personer har namnet som efternamn.

Stellan är ett latinskt namn som betyder stjärna.

Har funnits i Sverige sedan 1600-talet

Historiska och /eller kända personer som heter Stellan:

Konstnären Stellan Mörner, 1896-1979, Halmstad-gruppen.

Stellan Skarsgård, född 1951, skådespelare.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards