Alla inlägg den 8 augusti 2014

Av Kaela - 8 augusti 2014 20:35



Bryr du dig om att se till att du äter närproducerat kött?


Om du inte gör det idag tror jag du ändrar uppfattning efter att ha läst artikeln om de två kockarna som med bindel för ögonen kunde gissa rätt - vilket kött som var närproducerat och vilket som inte var det - trots att de två köttbitarna kryddats och tillagats på precis samma sätt.


Läs här i Skövde Nyheter

Av Kaela - 8 augusti 2014 20:24

 




Du har fått lägga ner din vandringstav
ta av din jorduniform
i ett visst ögonblick..
på samma sätt
som man tar av sig ett plagg
som blivit slitet
eller helt oanvändbart....


examensdagen strålar



Puppan har sprängt sitt
hölje
fjärilen har lyft


länge ser jag vingarna

som skimrar i den nedgående solen

på jorden

en stund - tills du uppslukas

av Ljuset


Kaela

Av Kaela - 8 augusti 2014 18:51

Drabbas man av en sak följer gärna mera.....

Polisen i Norberg har tagit emot tre anmälningar om inbrott i veckan.

I samtliga tre fall har det rört sig om att tjuvarna tagit tillfället i akt när familjerna fått lov att evakueras eftersom branden hotade.


Min gamla mormor brukade säga: "Nu går skam på torra land"

Och tänk att det tycker jag sannerligen.

Att utnyttja en nödsituation är under fotknölsnivå!


Läs i Aftonbladet

Av Kaela - 8 augusti 2014 10:37


 



Sommaren fortsätter- även om morgnarna är lite kyligare.

Just nu är det 27 grader på mätaren vid mitt fönster på jobbet.


Har just haft ett ganska långt telefonsamtal med en gammal kvinna som just fått en frivillig som besöker henne en gång i veckan.

Hon var hos hennes igår.


Jag blev helt häpen över skillnaden i kvinnans röst.


Tidigare har hon låtit uppgiven och väntan på frivillig har varit svår för henne.


Nu skrattade hon och orden bubblade ur henne.


Igår hade de gått till en uteservering och suttit där i solen och ätit lunch.

Glädjen gjorde mig nästan tårögd.


Så händer det märkliga att strax efter ringer den kvinna som tagit uppdraget att vara hennes besöksvän.

Även hon lät gladare än jag hört henne på länge.

Hon uttryckte stor tacksamhet och glädje över kontakten.


Det är det som är det märkliga och som besannar det jag gång på gång ser: "Att ge är att få"


det är inte bara mottagaren som blir glad - även den som ger av sin tid mår bättre.

Vilken fantastisk grej egentligen.


Jag slutade samtalet med dem båda med att önska fin helg - och det vill jag önska DIG också!

Av Kaela - 8 augusti 2014 10:28


  




Styrka kommer inte från fysisk kapacitet. Det kommer från en oemotståndlig vilja. ~


Mahatma Gandhi

Av Kaela - 8 augusti 2014 05:50

 




Tänk om möjligheten att uppleva mer glädje ligger i att ge mer glädje?
Tänk om kärlek bara kan komma till en om man själv ger kärlek till sin omvärld?
Tänk om meningen med livet är den jag gör den till?
Tänk om jag har makt att förändra genom att bli mer medveten?
Tänk om jag är som mest levande när jag är tacksam?

Av Kaela - 8 augusti 2014 05:43

 



Stanna alla klockor, stäng av din telefon,
tysta hunden med ett ben där den gläfser i vrån,
täck över pianot och låt kistan bäras ut
till de sörjandes tårar och trummans förstämda salut.

Må flygplanens klagan betyga vår nöd
där de ristar sitt budskap i skyn: "Han är Död",
klä duvorna i kräppkragar på städernas torg,
låt polisen bära svarta handskar av sorg.

Han var mitt norr, mitt söder, mitt väst och öst,
min arbetsvecka och min söndagströst,
min dag, min afton, mitt tal, min sång;
jag visste inte att kärleken skulle ta slut en gång.

Stjärnorna behövs inte; blås ut varenda en.
Montera ner molnen och ta isär solen sen,
sopa ren skogen och töm haven på deras innehåll;
ty från och med nu spelar ingenting mer någon roll.



Wystan Hugh Auden
Översatt av Bengt Jangfeldt

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards