Alla inlägg under april 2015

Av Kaela - 19 april 2015 08:24


 

Bilden föreställer Hector - en robot för äldrevården- lånad här



Hur kommer framtiden att se ut om det redan om 20 år är så att robotar övertagit hälften av de jobb som fínns idag?

Kändes märkligt att läsa denna artikel i Dagens Nyheter.

Jag minns hur jag som liten flicka hörde min far och morfar diskutera detta med robotar som skulle ta över våra jobb.

Och hur jag undrade vad människorna skulle göra då.

Varken morfar eller far finns längre ibland oss på jorden.

Men jag tror att de skulle bli förvånade över att det de diskuterade som en slags fantasi för många år sedan nu är verklighet inom ett par årtionden.


Vad kommer vi som gamla att gilla att bli duschade och  torkade av en robot.

Blir vi kompis med stålmänniskan - eller längtar vi efter en mera mänsklig kontakt?


Men frågan är kanske mera: vad ska människor försörja sig på....än vad ska de göra....för det finns ju massor att göra som inte direkt är lönearbete.


Läs gärna artikeln på Dagnes Nyheter

Av Kaela - 19 april 2015 06:46

 


Den här tjejen som du ser på bilden springer på ett löpband.

För att fästa uppmärksamheten på könsstympningen av kvinnor, eller rättare sagt av småflickor, i Adrika.

Tillsammans med Rotary var ju ju vi "på stan".

För att tala om att vi finns.

Och förhoppningsvis få flera frivilliga den vägen.


Rotary är en av våra ekonomiska sponsorer, som genom att inbjuda oss att delta i eventet också ville ge oss draghjälp på det sättet. I bakgrunden ser du ett av de tält som Rotary delar ut i katastrofområden.


Visst kan man fråga sig om det gör någon skillnad att springa på köpcenter i Sverige för något som är fel långt borta.

Ja, det är jag säker på att det gör.

Det väcker de som inte visste, här i det avlägsna Norden.

Vi reagerar och får andra att reagera. Och så skapas en opinion.


Och framför allt  - man gör inte en sån sak för att få egen uppmärksamhet.

Man drivs av kärlek.

Och det som görs av kärlek och engagemang är aldrig förgäves.

Efter förmiddagens engagemang på köpcentret fortsatte lördagen med middag och umgänge med hela min mans familj.

Och den är ganska stor. De är fem bröder.

Som har fått barn....och nu börjar barnen få barn.


Anledningen till familjeträffen var att min fina, kära svärmor fyllde många, många år.

Jag är glad att få vara en del i den familjen.


Nu är det söndagsmorgon och det är lite varmare ute än det varit tidigare om morgnarna denna vecka.

Kunde jag konstatera vid en morgonpromenad i den stora härliga parken ett stenkast från vårt hus.


Inte många var ute.

Men en och annan joggare hade dragit på sig träningsskorna.


De fick mig att tänka på ett citat som jag hört eller läst - och kanske  delat med mig av här tidigare.

Men jag tar risken för upprepning och delar med mig igen.


"Att känna sympati är att vara åskådare. Att känna empati är att ha matchskorna på sig!"

Okänd tänkare



Idag har Ola och Olaus namnsdag. Jag gratulerar er alla som bär något av de namnen.   


Ett stort grattis till dig som firar födelsedag också förstås!  








 





Av Kaela - 18 april 2015 07:47

 



Vi gillar ordet kärlek.

Det får oss att må bra.
Rosenrött och hjärtan...


Vi ser det gärna som något upphöjt över annat.

Men kärleken som bara får vara en känsla - vad åstadkommer den.


Kärleken som ger oss modet att se behoven och att fylla dem.

Det är den kärlek som förvandlar.


Den förvandlar först oss själva.

Så att vi blir människor som ser på andra med ögon som strävar efter att se det allra bästa i den person vi möter.
Men också så att vi ser våra egna tillgångar.

Att vi faktiskt är riktigt bra.

För att bli lite högtidlig  - så att vi ser att vi är en gåva till de människor vi har omkring oss.

Då kan vi älska oss själva.

Det märkliga är ju att vi kan inte älska någon annan innan vi älskar oss själva.

Så - börja den här helgen med att säga bra saker till dig själv.

Sträck på dig och var glad och stolt över den du är.

För du är en fantastisk person!


Ta detta citat till dig, bär det med dig idag!



"Jag önskar att jag kunde visa dig, när du är ensam eller i mörker, det magnifika ljuset av ditt innersta väsen."


Idag är det den 18 april och Valdemar och Volmar har namnsdag! Grattis till dig som bär något av de namnen!  


Stort grattis också till dig som firar födelsedag i dag - önskar dig ett gott nytt levnadsår!  



Av Kaela - 17 april 2015 19:24

 



En mamma får aldrig dö

hon ska alltid leva

        – för att finnas till för sina barn


och sen för sina barnbarn



Hon är sambandscentralen

som håller reda på

allt om alla

och förmedlar
sin vetskap


Hon är den som vet

hur man hanterar livet

både i smått och stort


Så tänkte jag

när jag lämnade
ditt hem

för sista gången


låste dörren

och gick ut

i årets första snöväder


flingorna dansade runt i ljusskenet
under gatlyktorna


smälte
och blandade sig
med tårarna på mina kinder


medan jag försökte
förstå innebörden

i två små ord:



Aldrig mera.........


Kaela

Av Kaela - 17 april 2015 10:59


 



Imorgon ska vi ut på stan.

På Mirum tillsammans med Rotary.

Bor du i Norrköping och har vägarna förbi kan du väl komma fram och säga hej!

Det är alltid lika spännande att vara ute och informera om den skillnad det kan göra i människors liv när en frivillig kommer in i det!


Det är bra att vi är inomhus eftersom rtegnet gärna vill hälsa på en stund varje dag.


På bilden här ovanför är det Annica som är fotomodell.

Men sådana band som du ser henne bära kommer vi alla som är där att ha på oss.









Av Kaela - 17 april 2015 06:06

 


Nu är det morgon och lite grå himmel.

Tänker på dagen som ligger framför och alla möten den kommer att innebära.


Kommer jag att kunna ge något i dessa möten....


När vi tar i saker omkring oss lämnar våra händer och fingrar avtryck.
 
På den beröringen kan man med vissa vetenskapliga metoder fastställa att det är just du eller just jag som lagt våra händer där.
 
Men jag tror att vi faktiskt också  lämnar hjärtavtryck där vi går fram.
 
I varje fall är det min innerliga önskan - idag och alla andra dagar att det ska finnas hjärtavtryck hos dem jag mött - av glädje, medkänsla, förståelse, omsorg
 
Vart jag än går idag önskar jag att någon ska känna avtrycket.
Jag vill att mitt hjärtavtryck ska lysa upp en ensam människas dag...
 
Jag önskar att någon kan säga ikväll: "Jag kände din beröring i mitt hjärta idag"

Grattis till Elis och Elias som har namnsdag idag!  


Du som har födelsedag idag - en tulpan och ett grattis också till dig!  


Och ett klokt citat att ta med oss ut i dagen till oss alla:

"Vi är här av en anledning. Jag tror att en del av anledningen är att kasta ut små facklor för att leda människor i mörkret."
Whoopi Goldberg

Av Kaela - 16 april 2015 21:42


 




Vi pratar oerhört mycket om ålder vi människor.

Vi säger att den är så och så gammal - men det syns då verkligen inte.

Eller - vi säger något annat i den stilen.


Visst är äldern på en människa intressant.

Men det är definitivt inte det intressantaste om just den människan.


Och det kräver inte varken klokhet eller godhet att se yngre ut än vad det står i passet.


För att inte tala om åldersskillnad.

På jobbet, i relationer, mellan vänner, mellan makar.

 
Jag har vänner i alla åldrar- och det är en otrolig rikedom som jag är glad och tacksam för.


Och på tal om ålder börjar det bli dags för mig att inse att jag efter 11 timmars arbetsdag och med en väckarklocka som skallar oförskämt tidigt måste lägga mig för att orka med morgondagen.


Jag är ju i varje fall inte tjugo år längre!


Önskar dig och oss alla en god natt!





Ta med dig detta kloka citat när du borstar tänderna för att hoppa ner mellan lakanen.


"Om det är viktigt för dig kommer du att hitta en väg att nå det - om inte kommer du att hitta en ursäkt"

Okänd tänkare

Av Kaela - 16 april 2015 08:12

 

Bilden från DN


En härlig och intressant artikel om hur man som fattig italienare kan handla mat utan pengar kan du läsa här i Dagens Nyheters artikel!


Butiken är en en del av ett större hjälpcenter och drivs av Caritas-Katolska kyrkans hjälporganisation

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards