Direktlänk till inlägg 13 juni 2015

Inte brain-storming utan brain-stilling

Av Kaela - 13 juni 2015 10:37

 


Det är lördagmorgon - eller snarare lördag förmiddag.

Många av mina grannar har ännu persiennerna nerdragna.

Jag sov också extra länge idag.

Men när jag vaknade bestämde jag mig för en stund på den redan solvarma balkongen - utan bok eller tidning.
Och absolut inte Iphone eller Ipad.

Bara en ensam stund - när tankarna får vandra utan att bli avbrutna.

Den stunden gav ny styrka och nya insikter.

Du ser soffan jag satt i på bilden, men du ser också min utsikt som på bilden speglar sig i fönstret bakom mig.


Vi behöver inte brain-storming utan snarare brain-stilling”, hörde jag någon säga häromdagen.

Ja, vi behöver få stanna upp....vara i tystnaden...och i ensamheten...det är så man blir kreativ och kan ta in det man möter med alla sinnen.

Precis som vi behöver ta ett bad eller en dusch med regelbundenhet om vår kropp ska vara ren, behöver vi få stunder när vår hjärna och vår själ får duscha i tystnaden och kanske till och med långtråkigheten är en läkande och inspirerande kraft.
Vi utsätts  för oerhörda mängder av  intryck och information dagligen.

Ständiga beslut och val som ska göras.
Vi ska dessutom vara nåbara helst 24 timmar per dygn.

Det är klart att vår hjärna behöver vila ibland.


Jag har hört att en tonåring i dag exponeras för mer information och fler relationer under en vecka än en stenåldersmänniska gjorde under ett helt liv.

Och att en medeltidskvinna som bodde på landet mötte ungefär femtio människor under sitt liv.

Många av oss möter flera varje dag.

Även om det ofta är korta möten på gatan.


När jag var liten satt jag ofta gärna och bara drömde. Ofta fick jag då höra: ”Sitt inte där och dröm, gör något”.

Men det är kanske just det vi behöver göra lite oftare.

Stanna upp en stund och verkligen uppleva att vi är här och nu.

Faschineras över det fantastiska liv vi har

Gå en långsam promenad...stanna till och titta på en och en av tusentals detaljer som finns runt omkring oss i naturen.

Ibland har vi inte tid för en lång stund- men då kan vi ta några minuter här och där under dagen...bara vara...låta tankarna komma och gå.

Och ge hjärnan lite lugn och ro.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards