Direktlänk till inlägg 19 augusti 2015

Livet är inte lätt- vi behöve vara snälla mot oss själva och andra

Av Kaela - 19 augusti 2015 06:25

 



Ingen ska säga något annat än att livet är svårt.

Det är inte lätt för någon av oss, även om vi ibland tycker att det verkar som att en och annan i vår omgivning dansar fram på rosenblad så vet vi ingenting om hur den männniskan har det - innerst inne.


Problemet är väl att vi ofta förväntar oss att livet ska vara rosenskimrande.

Och - visst -korta stunder är det precis så.

Men de långa maratonlöpningingarna däremellan kan suga musten ur oss.


Och då frågar vi oss: "Varför just jag".

Eller i värsta fall säger vi: "Vad är det jag ska straffas för?"



Och alla de svåra valen vi alla måste göra.

Utan att veta vart den ena eller den andra vägen kommer att föra oss.


Det bästa vi kan göra är att utgå ifrån att livet är ganska tufft.

Och ta det som en utmaning.


När vi tänker så kan vi se på oss själva med andra ögon.

Bli litet snällare mot oss själva.

Ta hand om oss lite bättre.


Och dessutom kan vi göra detsamma mot andra - när vi inser att livet är inte lätt för någon av oss!

Se varandra med nya ögon som ser och förstår att vi - de allra flesta av oss i alla fall - har våra sorger och våra sår.

Det kan medföra att vi får vara med och skapa ett bättre liv (om än inte enklare) både för oss själva och för andra.


Önskar DIG en fantastiskt fin dag - när du känner att du är just där DU vill vara.


Och så citatet:


"En del människor är lyckliga för att de är vackra, andra är vackra för att de är lyckliga"

Okänd tänkare



 
 
E-K:värld/Leva-Kerstin

E-K:värld/Leva-Kerstin

19 augusti 2015 17:17

Hej Kaela.1
Hm, i detta håller jag med dig i mångt och mycket.
Problemet att vi förväntar oss att livet ska vara rosenskimrande. Ja, så är det säkert.Håller också med dig om att maratonlöpningarna kan suga musten ur oss.
"Varför just jag". ja, det tror jag är en mänsklig tanke med undantag för de som varit med om ett stort trauma. Jag tror att dom lär sig uppskatta och vara tacksam för det lilla i tillvaron.
Men att utgå från att allt är tufft, det håller jag inte med om. Det är som att betala ränta på ett lån man inte har tagit.

Kram till dig och dina funderingar.






http://www.steeperz.com

Kaela

19 augusti 2015 20:57

Alla tycker inte allt är tufft och utgår från det.
Men det finns de som har den utgångspunkten.
Tyvärr.
För lite blir det så att man då får vad man förväntar sig.
Det är inte bra att utgå från "dans på rosor" tanken eller.
Nej du min kära vän - livet är inte lätt.
Och man kan inte alltid fundera sig fram till de bästa lösningarna.


Kramar om och önskar dig en skön kväll och en god natt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards