Alla inlägg den 16 februari 2016

Av Kaela - 16 februari 2016 19:08

 



Har funderat på hur många gånger vi säger tack varje dag?

Vi är uppfostrade till att tacka för maten, tacka för senast, tacka för komplimangen, tacka för skjutsen ...ja en del nya svenskar som ser på oss med fräscha ögon skrattar åt oss svenskar  - särskilt just detta att tacka för senast upplever många som roligt.


Att säga tack är ju inte  - eller behöver inte vara - det samma som att verkligen vara tacksam. Det är mera lite olja som ska göra det sociala samspelet smidigt.


Man hör ofta människor som gått igenom en stor livskris säga att de fick en stark känsla av tacksamhet emot livet efter krisen.

Efter en kris ser man ofta på livet med ett helt annat perspektiv.

Helt plötsligt öppnar sig ögonen för allt det vackra man haft framför sig hela tiden, men bara skyndat förbi.

Vi tror ibland att tacksamhet är det vi visar efter att våra problem har lösts, men så fruktansvärt kortsiktigt det är.
Hur mycket av livet går vi miste om genom att vänta på att se regnbågen innan vi tackar för regnet.

Att vara tacksam i svåra stunder innebär inte att vi är nöjda med våra omständigheter

 - men det innebär att  vi orkar höja blicken och bortom de aktuella utmaningarna.



När människor gör något extra för oss - då känner vi tacksamhet och den tacksamheten ger glädje.

Men jag har funderat på detta att just människor som mött något svårt- kanske till och med förlorat en älskad person ...har lättare att känna tacksamhet.


Kanske ska vi försöka känna tacksamhet även mot människor och omständigheter som är emot oss- de utmanar oss ju och får oss att ta fram vår styrka och de får oss dessutom att arbeta med oss själva.


Människan är egentligen förprogrammerad till att se hinder och besvär för att kunna överleva på bästa sättet.

Det häftiga är att alla kan tänka om, se saker från ett annat perspektiv och må bättre, genom att träna känslan av tacksamhet.


Jag jobbar med detta....och ett sätt jag använder mig av är att någon gång under dagen skriva något jag är extra tacksam över just idag i något som jag kallar "Min tacksamhetsbok"'

Den är snart full - och en god hjälp att ta fram när negativa tankar vill tränga sig på....


Det finns en hel rad anledningar till varför det är bra för oss att känna tacksamhet.

Jag ska bara nämna några: "Vi blir gladare" - "Vi blir friskare" - "Vi blir mer uppmärksamma både mot oss själva och mot andra människor":


Jag har hört en del människar säga att om du känner dig nöjd och tacksam får det dig att stagnera.
Att det innebär att du slutar att anta utmaningar.

I själva verket är det tvärtom!

Det hjälper dig till att fokusera på det du vill bli bättre på.


Så jag har bestämt mig för att känna tacksamhet över att också den här dagen blev lång.
I stället för att gnälla om att jag nästan alltid äter min middag framför 7.30- nyheterna och istället tänka igenom dagen och hitta något jag är extra tacksam över.

Idag är jag extra tacksam över ett samtal med en av mina medarbetare.
Vi läste många knutar och det känns fantastiskt gott!


Nu önskar jag DIG en tacksamhetskväll där DU tänker på något DU är extra taclsam för som hänt dig under dagen.


Och förstås - en fin kväll och en god och stärkande natts sömn!


Här kommer kvällens citat:




"Tacksamhet värmer som en solstråle, fascinerar som en god berättelse, inspirerar som en modig ledare, omsluter som en varm filt".
Newwell D. Hills

Av Kaela - 16 februari 2016 06:03


   



Igårkväll hade vi kurs för nya frivilliga - varje måndagskväll i fem veckor kommer nya frivilliga för att skaffa kunskap och få inblick i en hel del olika saker som kan vara bra att vara utrustad med inför sina uppdrag som frivillig.


Igår var kursnamnet::"Professionell vän, personlig eller privat".


Att vara en professionell vän - det är inte alltid lätt.

Man behöver lyfta vissa saker  - samtala om dem - för att kanske undgå att göra misstag. misstag.


Det är underbart att vara kursledare och sitta framför tio människor som förbereder sig för att göra skillnad i okända medmänniskors liv!


Nästa måndag är det etik. Måndagen dessförinnan var det: Bemötande av människor med demenssjukdom.....


Det finns egentligen inget recept på hur man möter människor och ändå ger insikterna som kurserna ger en plattform.
Förutom att detta att lära känna nya människor som också vill göra skillnad.....ibland tror jag nästan det är det största värdet i kurserna.

Även om man också får lite ny eller kanske redan känd kunskap.


Idag kommer du och jag kanske att möta någon människa vi aldrig mött förut!
Vi kan göra det slentrianmässigt och konstatera att ja det var hon- eller det var han!

Men vi kan också göra det med en pirrande nyfikenhet.

Och med förväntan.


Så stort - att få komma lite närmare en människa vi aldrig mött förut!

Även om det handlar om ett kort och kanske till och med ganska ytligt möte så tillför det oss något nytt!


Låt oss förvänta oss en fin dag med möten som berikar.

Då ökar möjligheten att vi får detta!


Önskar DIG en särskild dag idag!

Var rädd om DIG och om de du möter!


Här kommer morgonens citat:


"Det finns stora människor som får andra att känna sig små, men de verkligt stora människorna är den som får var och en att känna sig stor."


Okänd tänkare




 



Av Kaela - 16 februari 2016 05:57

 



Julia och Julius heter dagens namnsdagsbarn den 16 februari!



Varmt grattis till er!


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Ha en riktigt fin bemärkelsedag!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards