Direktlänk till inlägg 1 april 2017

Stress - mycket mer en känsla än en faktisk omständighet

Av Kaela - 1 april 2017 10:37


 

 

 

Jag tror att det inte finns någon som inte känt sig stressad nu och då.

Utan att det egentligen är något problem...utan mera...ja, så är det ibland när det blir lite för mycket.

Men om man känner sig stressad utan att det är för mycket....

Ibland kan jag upleva det som att stress är mycket mera en känsla än en faktisk omständighet.

Och var kommer våra känslor ifrån.

Från våra tankar oftast.
Både känslan av stress och stress som uppstår i oss på grund av en omständighet kan vi påverka med våra tankar.

Jag tror att anledningen till att vi i en situation eller känsla som ger oss stress kan gå från ett till hundra på en sekund beror på att vi har lagrad stress i kroppen
De flesta av oss har säkert det.

Vi behöver göra avslappnande saker för att minska på denna inkapslade stress.

Och om det är riktigt besvärligt - kanske söka hjälp.


När vi hamnar i bilkön eller kassakö...rädda att missa bussen - tänker vi så här så mår vi rejält mycket bättre:

Nu är jag stressad, men förstår att jag inte kan påverka hur fort det ska gå, MEN jag kan påverka mina tankar!"


Faktum är att jag tror att om människor får nog med utrymme  för den man är skulle det bli betydligt mindre stress i världen.

Där kan vi hjälpa andra genom att ge dem utrymme - eller space som ungdomarna säger, ( ett bra ord tycker jag) och oss själva genom att kräva utrymme.....se till att den som är jag - verkligen får vara det!


Ha nu en riktigt fin lördag kära vänner!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards