Direktlänk till inlägg 20 april 2017

Har du hört talas om klassresa åt mer än ett håll?

Av Kaela - 20 april 2017 21:36

 

 

 

 

 

Man hör ganska ofta talas om folk som gör klassresor.

Men jag aldrig hört någon tala om en klassresa från akademikervärlden till exempel till verkstadsgolvet på Volvo.

Men ofta tvärtom.

Vi älskar historier om de som mot alla odds har lyckats förändra sina liv
De som kommer från arbetarmiljö och blir professor.

Det är en riktigt bra klassresa det.

 

Men  så  medan jag funderar - undrar jag lite över varför vårt land behöver klassmässig rörlighet?
Betyder inte  det att det finns en ojämnlikhet inbyggd  jämlikhetssystemet? 

 

Och tänk om det finns människor som fötts i direktörshemmet och går omkring med en riktigt svidande längtan efter att stå på ett golv i tillverkningsindustrin.

Om någon skulle våga så vill jag säga att de är riktigt ordentligt modiga!

Det kräver större mod att göra klassresan åt det hållet än åt det andra hållet - det är jag övertygad om!

 

Lite suddiga kvällsfunderingar strax före sängdags...för mig i varje fall.

Nu vill jag bara önska att din natt ska komma till dig med fridsamma tankar, goda drömmar och perfekt vila!


 


 
 
Ingen bild

Stina

21 april 2017 08:24

Kloka kvällstankar du har, tror också de, att det krävs mycket mod av son eller dotter som går emot föräldrar som vill att barnen ska ta över stora företag e. dyl., men hoppas dom följer sitt hjärta! Blir nog
väldigt fel ibland tror jag. Likadant med skolan, alla kan eller vill inte läsa till akademiker, många vill nog jobba istället.
Hoppas du får en fin dag, kram från Stina

Kaela

21 april 2017 10:26

Ja och vi borde ha lärt oss att det finns bara en klass - människor - och det är den klass vi tillhör oavsett vi står på verksatsdgolvet eller har en plats i intelligentians och maktens korridorer.

Ha en skön fredags eftermiddag önskar jag dig med en stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards