Direktlänk till inlägg 1 mars 2018

"Lyssna och njut! "De fyra årstiderna" med 23 av Karin Boyes dikter.

Av Kaela - 1 mars 2018 11:47

 


Bilden lånad från Google


Det var med stor spänning jag satte mig för att lyssna på "De fyra årstiderna"  som består av några av Karin Boyes verk.


Om jag själv skulle gjort urvalet och haft för avsikt att ta fram de starkaste dikterna i Karin Boyes fantastiska produktion skulle det inte ha skilt sig så mycket från urvaket i "De fyra årstiderna"


Dikten "I rörelse" slog an en ton inom mig.
Jag kan den utantill.

Jag har faktiskt burit den dikten från tonåren genom ungdomen och vuxenlivet- och in i mognaden.

Den förlorar aldrig sin dragningskraft på mig När livet har mött med motvindgrådagar och uppförsbackar har dikten mött mig med  styrka och tröst.

Den har påmint om de viktiga småtingen i livet. De som egentligen är det allra viktigaste.
 De första raderna slår an en sträng inom mig - och jag tror inte jag är ensam om den reaktionen.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.Den bästa dagen är en dag av törst.Nog finns det mål och mening i vår färd -men det är vägen, som är mödan värd.



Såvill jag lyfta ut  dikten "Vandraren" som på samma sätt som "Gräsets barn" varit en "medvandrare" genom skiftande tider i mitt liv. Alltid trygg som hemmadoften och ny som morgonen.


Jag märkte att jag läste orden  i flera av dikterna tillsammans med uppläsaren.
Om jag säger att Karin Boyes dikter varit min bibel genom livet så tar jag helt klart i för mycket.
Men jag vill nog ändå påstå att de varit en slags bibel.

 

23 dikter f- gav helgkänsla åt måndagen.


Genom livet har jag läst sönder flera Karin Boye diktböcker....nu kan jag inte längre  på grund av min synskada - läsa de små bokstäverna i en bok.

Det går lättare på en skärm.

 

Jag hade saknat det där att krypa upp i soffhörnet med Karin Boyes ord - att sitta vid datorn k'nns inte alltid rätt när man vill bli ett med någons favoritpoets dikter.
Uppläsarens tolkning av dikterna fann jag helt rätt.

Inte helt olikt hur jag  tänker mig att Karin Boye Själv skulle ha läst det.


Du kan lyssna "De fyra årstiderna" på Storyel. Klicka bara här.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards